Hlavními důvody pro změny je snaha současného vedení města zefektivnit práci úřadu, více jej otevřít veřejnosti a zároveň snížit náklady na jeho provoz. Organizační změny částečně vycházejí i z prvních závěrů procesního auditu, který na magistrátu začal na podzim loňského roku.
„Magistrát musí být co nejvstřícnější k veřejnosti, proto jsme přikročili k těmto změnám. Kompetence jednotlivých odborů a oddělení budou nyní jasnější a pro lidi srozumitelnější. Přínosem nové organizační struktury bude i to, že jednotlivé odbory a oddělení budou moci spolu lépe komunikovat než doposud,“ tvrdí současná koalice.
Jednou z významných změn z pohledu veřejnosti je vyčlenění oddělení dopravy z Odboru dopravy a silničního hospodářství a jeho zařazení do Odboru stavebních a dopravních řízení (dříve Odbor stavební) s novým názvem oddělení dopravně správních řízení. Odbor dopravy a silničního hospodářství bude k počátku dubna zrušen. Z tohoto důvodu se také změní zařazení oddělení evidence motorových vozidel, které bude nově součástí Odboru občansko-správních agend. Novinkou je také to, že investice budou nyní řešeny jedním odborem. Na Odbor investic tak přecházejí také opravy chodníků a komunikací, které dříve řešil Odbor dopravy.
Kromě Odboru dopravy a silničního hospodářství bude například zrušen i Odbor ekonomický a Odbor správy majetku. Jejich kompetence převezme nově zřízený Odbor ekonomiky a majetku. V rámci rozsáhlých změn budou některá oddělení také sloučena. Týká se to například agend oddělení školství a sportu, které se spojí s některými agendami oddělení zdravotnictví a prevence kriminality do oddělení s novým názvem oddělení školství a správy zařízení v Odboru školství. Spojí se i oddělení ověřování s oddělením matrik a obřadnictví do nového oddělení matrik a ověřování v Odboru občansko-správních agend.
Vzniknou také nová oddělení. Jedním z nich je například oddělení prevence kriminality a sportovišť. V důsledku organizačních změn budou zrušena i některá pracovní místa, odcházející zaměstnanci dostanou odstupné určené legislativou.
Protože budou vytvořena i nová místa, zorganizuje magistrát celkem osm výběrových řízení. Organizační změny ve svém důsledku zachovávají schválený plánovaný počet zaměstnanců zařazených do magistrátu ve výši téměř 487 úvazků.
Změny avizované k 1. dubnu nejsou konečné. Struktura magistrátu se bude nadále měnit. Potřebu případných dalších změn mohou nastínit i konečné závěry procesního auditu, které bude mít vedení města k dispozici v dubnu.