Prohlášení adresované ministru Vítu Bártovi (VV) se týkalo kritické dopravní situace v regionu a jeho součástí byla žádost o přehodnocení odsunu realizace stěžejních staveb v regionu. Zda byla úspěšná, zatím z odpovědi jasné není.
Představitelé obcí upozorňovali na důležitost přeložek komunikace I/57 v úseku Semetín – Bystřička a Valašské Meziříčí (obchvat) – Bystřička, dále Vsetín – Valašská Polanka – Pozděchov a následné napojení I/57 na R49. V prioritách zmiňovali také nutnost přípravy a realizace silnice R35 Palačov – Valašské Meziříčí a propojení české rychlostní silnice R49 se slovenskou R6 v prostoru Střelná – Strelenka.
„Uvědomujeme si, že vás špatná ekonomická situace nutí přehodnotit investice. Nicméně si myslíme, že je potřeba hledat cesty k rozvoji regionu a pokračovat v přípravách na budoucí realizaci investic. Chtěli bychom vás požádat o přehodnocení dokumentu Interní vize ministerstva dopravy s výhledem do roku 2025, ve kterém se s realizací investičních akcí v našem regionu vůbec nepočítá,“ urgoval v dopise místostarosta Vsetína Petr Kořenek (ČSSD).
Ministerstvo dopravy sdílí podle písemného vyjádření názor, že je potřebné zajistit kvalitní dopravní obslužnost podél silnice I/57, která bude v budoucnu sloužit i jako spojnice mezi rychlostní silnicí R48 a R49. Předem však upozorňuje, že do roku 2025 neumožní disponibilní finanční prostředky uspokojit veškeré potřeby rozvoje dopravy v regionu. Naději však dává. Ještě v této polovině roku má ministerstvo dopravní strategii dopracovat a porovnat důležitost jednotlivých staveb.
„Podstatným faktorem, který budeme hodnotit, je mimo jiné analýza nákladů a přínosů jednotlivých staveb úseku. Ekonomická efektivita některých částí přeložky silnice I/57 je obtížně obhajitelná. Obchvat Valašského Meziříčí bude tak v první fázi vyhotoven jen v polovičním profilu budoucí čtyřpruhové kategorie. Zároveň jsou postupně prověřovány i další úspory na projektu Palačovské spojky,“ zmínil v odpovědi 1. náměstek ministra Martin Sýkora.
Dodal, že velkou pozornost bude Ředitelství silnic a dálnic ČR věnovat úseku Jarcová – Bystřička, kde také není navrhované řešení formou komunikace v tunelu ekonomicky obhajitelné. Preferována bude údajně varianta vedoucí v údolí Bečvy. „Ve vztahu k rychlostní komunikaci R49 probíhají v současné době intenzivní jednání na úrovni Evropské komise. Cílem České i Slovenské republiky je zařazení R49 a R6 do celoevropské sítě TEN-T,“ doplnil Sýkora.
Od hospodářského výboru – podvýboru pro dopravu zatím vsetínská radnice odpověď nedostala. „Nezbývá mi, než být optimistou a jednat. Věřím, že záměry ministerstva dopravy budou přehodnoceny a stavby budou mít reálnou šanci na realizaci před navrhovaným rokem 2025. Myslím, že lidé žijící v tomto regionu si to zaslouží,“ uzavřel místostarosta.