Filmový seminář v Uherském Hradišti nabídne tvůrčí spojení herce Kinskiho a režiséra Herzoga

UHERSKÉ HRADIŠTĚ - V pořadí 13. Seminář archivního filmu v Uherském Hradišti nabídne v květnu zajímavé téma, spojení německého režiséra Wernera Herzoga a kontroverzního herce Klause Kinskiho. Jádrem hlavní programové sekce bude pětice snímků, které Herzog s Kinskim natočili v letech 1972 až 1987.

„Filmový seminář se uskuteční od 5. do 8. května, zájemci o seminář se mohou akreditovat na adrese seminare.mkuh.cz. V nabídce nechybí ani možnost ubytování mimo jiné v prostorách Orlovny či vysokoškolských kolejí,“ uvedl Jaromír Orel z pořádajících Městských kin Uherské Hradiště.

Hlavní programová sekce letošního Semináře archivního filmu zaměřeného na osobnost německého režiséra Wernera Herzoga zaostří na jeho spolupráci s kontroverzním hercem Klausem Kinskim (1926-1991). Dramaturgicky se akce ujali Jana Bébarová a Josef Korvas.

Jádro sekce bude tvořit pětice snímků, které Herzog s Kinskim natočil v průběhu let 1972-1987.

V prvním z nich, Aguirre, hněv Boží (Aguirre, der Zorn Gottes, 1972), Kinski ztvárnil fanatického conquistadora Lopeho de Aguirreho na výpravě do nitra deštných pralesů Jižní Ameriky za bájným městem zlata El Doradem.

Po sedmi letech Herzog na spolupráci s Kinskim navázal v roce 1979 dvojicí snímků Nosferatu – Fantom noci (Nosferatu: Phantom der Nacht) a Woyzeck. V prvně jmenovaném, v němž Klaus Kinski ztvárnil proslulou postavu hraběte Drákuly, složil Werner Herzog poctu režisérovi F. W. Murnauovi a jeho slavnému expresionistickému hororu. Woyzeck, jenž byl natáčen v české Telči ihned po skončení prací na Nosferatovi, je naopak komorním dramatem, kde se Kinski představil v roli emocionálně nestabilního, týraného vojáka.

V režisérově následujícím, ,,prokletém“ snímku Fitzcarraldo (1982), jehož natáčení se kvůli řadě problémů protáhlo na dlouhé tři roky, ztvárnil Klaus Kinski dobrodruha posedlého myšlenkou postavit uprostřed peruánských pralesů budovu opery. Kinského poslední spoluprací s Herzogem byla v roce 1987 Zelená kobra (Cobra Verde), kde si zahrál postavu slavného bandity a otrokáře Francisca Manoela de Silvy přezdívaného Zelená kobra.

V této části programu bude dále uveden dokumentární snímek Můj milovaný nepřítel (Mein liebster Feind – Klaus Kinski, 1999), který v režii samotného Wernera Herzoga vznikl osm let po smrti Klause Kinského a v němž režisér vzpomíná na často nelehkou spolupráci se vznětlivým hercem. Další dokument, Břímě snů (Burden of Dreams, 1982) amerického nezávislého tvůrce Lese Blanka, upomene na výše zmíněné strastiplné natáčení Fitzcarralda uprostřed peruánských džunglí.

Jako pocta Klausi Kinskému bude na Semináři uveden i film Ježíš Kristus Spasitel (Jesus Christus Erlöser, 2008), který dokumentuje hercovo kontroverzní vystoupení v berlínské Deutschlandhalle v listopadu roku 1971, kde se pobouřenému publiku pokoušel recitovat vlastní verzi Nového zákona. Snímek z dochovaného záznamu v Kinského pozůstalosti, kteoru má na starost, sestříhal německý tvůrce Peter Geyer, který jej do Uherského Hradiště přijede osobně uvést. Peter Geyer, jenž je správcem pozůstalosti herce, na přehlídce povede diskuzi na téma Klaus Kinski.