K historickému trolejbusu Škoda 9 Tr přibyl historický autobus Škoda 706 RTO MTZ. Pracovníci údržby vozidel dokončili rekonstrukci tohoto autobusu po tříletém úsilí. Veřejnosti bude historický vůz představen během dne otevřených dveří dopravní společnosti 18. června.
Autobusy Škoda 706 RTO se vyráběly v závodě Karosa Vysoké Mýto v 50. a 60. letech minulého století. V různých modifikacích byly nasazovány v dálkové, příměstské i městské dopravě. Na linkách tehdejšího Dopravního podniku města Gottwaldova jezdily tyto autobusy od poloviny 50. zhruba do konce 70. let 20. století. Autobus dosahoval maximální rychlosti 86 kilometrů za hodinu, měl pohotovostní hmotnost 8700 kilogramů, 29 míst k sezení a 41 míst k stání. Rekonstruovaný historický autobus je nastříkán modrým lakem, který používala vozidla MHD až do 60. let.
Historický autobus dávali pracovníci údržby zlínské dopravní společnosti dohromady od roku 2008. Skládali jej ze dvou vozů stejného typu. Jeden zakoupil podnik ve středních Čechách. Z něho je podvozek a rám rekonstruovaného autobusu. Ten se musel nejdříve u externí firmy opískovat. Odřezaly se zrezivělé části, které nahradily nové prvky. Další díly včetně motoru získal dopravní podnik ze stejného typu starého autobusu, který byl nalezen odstavený na louce u Řetechova. Repasovaly se obě nápravy, listová pera, tlumiče, vzduchový okruh, rozvodové hadice i kompresor. Spoustu náhradních dílů pak sháněli pracovníci u různých sběratelů, něco museli sami vyrobit. Pracovali většinou jen podle dobových fotografií.
„Snažili jsme se autobus co nejvíc přizpůsobit podobě, jakou měla tato vozidla na linkách Dopravního podniku města Gottwaldova začátkem 60. let. Nejvíc práce nám dala oprava karoserie. Vyráběli jsme mechanismy na zavírání dveří a řadu dalších prvků, které chyběly,“ řekl mistr Leoš Zelinka.
Dopravní společnost Zlín-Otrokovice chce oba historické vozy, trolejbus i autobus, využívat při slavnostních příležitostech k reprezentaci firmy. Pravděpodobně bude také možnost historická vozidla pronajímat například na přepravu svatebních hostů nebo pro různé propagační akce.
„V budoucnu bychom chtěli naši flotilu historického trolejbusu a autobusu doplnit ještě o rekonstruovanou historickou vlečku značky Jelcz, která by se za obě vozidla mohla podle potřeby připojovat. V minulosti, před nástupem kloubových vozidel, se ve Zlíně a Otrokovicích u trolejbusů a autobusů MHD vlečky používaly,“ dodal vedoucí údržby Antonín Červenka. Rezavý vrak vlečky značky Jelcz se již dopravnímu podniku podařilo získat.