V takzvané žamberské výzvě nesouhlasí města a obce s převodem kompetencí agend v sociální oblasti z obcí na Úřad práce a navrhují novou variantu řešení.
„S navrhovaným záměrem sociální reformy jsme se pečlivě seznámili a máme k němu hned několik výhrad. Zcela přesně je rozebírá Výzva, kterou navrhuje Žamberk. Proto jsme se rozhodli sjednotit naše postoje a připojit se k ní. Věřím, že společný postup přinese výsledek a premiér Petr Nečas bude této závažné změně věnovat dostatečnou pozornost a před hlasováním se podrobně seznámí se všemi připomínkami, které Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR obdrželo,“ uvedl starosta města Otrokovice Jaroslav Budek (ČSSD) s tím, že považuje sociální reformu za nedostatečně připravenou.
Hlavním cílem sociální reformy I je vedle úpravy současných právních norem přenesení kompetencí rozhodování o příspěvku na péči, pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče pro občany zdravotně postižené na jeden správní orgán, a to na úřad práce, a sjednocení výplatního místa těchto nepojistných sociálních dávek.
Podle předpokladů se budou náklady státu na převedení agend pod Úřad práce počítat v řádech miliard korun a další peníze pak poputují i ze strany obcí na vyplacení odstupného propuštěným pracovníkům.
„V době, kdy ve státním rozpočtu nejsou dostatečné finanční prostředky, se náklady na vytvoření jednotného výplatního místa jeví jako značně neuvážené,“ podotkl otrokovický starosta.
Také navržené personální obsazení neodpovídá podle starosty avizované potřebě intenzivní sociální práce s klienty, kterou by měl vykonávat úřad práce. „V současné době pracuje na obcích v rámci dávek hmotné nouze, příspěvku na péči a dávek osobám zdravotně postiženým přibližně 12 tisíc zaměstnanců, další pracovníci jsou zařazeni v současném systému úřadů práce na dávkách státní sociální podpory a pasivní politiky zaměstnanosti. Vzhledem k avizovanému přechodu asi 1800 pracovníků z obcí dojde zcela jistě k personálnímu podhodnocení sociální práce, a tím také ke ztrátě její kvality,“ dodal Budek.