„Město Zlín vypracuje koncepci, která povede k systematickému odstraňování bariér, se kterými se setkávají občané s omezenými schopnostmi pohybu a orientace, ale také maminky s kočárky nebo starší lidé. Studie se zaměří především na dopravu a budovy. K jejímu zpracování jsme přizvali kromě příslušných odborů a oddělení magistrátu i zástupce občanského sdružení Centrum pro zdravotně postižené Zlínského kraje,“ podotkl Dvořák.
Určení bezbariérových tras na území Zlína musí vycházet především z požadavků těch, kterým má pomoci. „Proto jsme je přizvali ke spolupráci a na setkání zazněla řada podnětných připomínek a návrhů. Koncepce přitom představuje klíčový dokument, na jehož základě bude město lépe připraveno ucházet se o dotace z dotačních titulů vypisovaných v rámci Národního rozvojového programu mobility,“ oznámila Eva Štauderová (M.O.R.), 1. náměstkyně primátora, která se na tvorbě koncepce podílí.
Koncepce má pomoci ke splnění hned několika cílů, především zvýšit kvalitu a bezbariérovost komunikací pro chodce nebo zlepšit přístup osob k dopravě. „Nejprve je nutné identifikovat klíčové bariéry ve městě a najít řešení, které bude i s pomocí dotačních prostředků ufinancovatelné. Naší podmínkou je také to, aby koncepce byla v souladu s Chodníky 300, což je další rozsáhlý projekt města, jenž má zlepšit stav komunikací ve Zlíně,“ doplnila Štauderová. Dodala, že první bezbariérová trasa by měla být předložena k posouzení do Národního rozvojového programu mobility už letos na podzim.
Koncepce bezbariérových tras není jediným počinem, kterým chce město veřejnosti ulehčit cestování. Už letos se město uchází o dotaci na zásadní modernizaci sedmi nástupišť, která se nacházejí na frekventované komunikaci I/49, v městských částech Louky a Malenovice. Projekt už schválila Rada města Zlína.
Celkové náklady na modernizaci zastávek dosáhnou téměř osmi milionů korun, 5,271 milionů korun chce magistrát získat jako dotaci z Programu zaměřeného na zvýšení bezpečnosti dopravy a mobility, který vyhlásil Státní fond dopravní infrastruktury. Výběr zastávek, které budou přestavěné na bezbariérové, město provedlo ve spolupráci s Centrem pro zdravotně postižené Zlínského kraje a zástupci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice.
„Shodli jsme se na tom, že tyto zastávky jsou handicapovanými občany velmi využívané, protože jim umožňují dostat se například k obchodním centrům, divadlu nebo ke krajskému soudu,“ uzavřel člen rady Pavel Jungmann (M.O.R.) s tím, se město se chystá přestavět na bezbariérové i další zastávky Integrovaného dopravního systému (IDS). V současné době je ve Zlíně 36 bezbariérově upravených zastávek MHD / IDS.