Základními principy charty jsou příjemnější a bezpečnější život ve městech, efektivnější městská mobilita, úspora finančních prostředků a zdravější prostředí pro obyvatele i návštěvníky. K chartě se Otrokovice připojí na konci května. Rozhodli o tom městští radní, kteří si přejí zlepšení cyklistické situace a rozvoj cyklodopravy nejen na území města.
Chartu připravuje národní koordinátor cyklistické dopravy Jaroslav Martinek se starostou Uherského Hradiště Květoslavem Tichavským (ODS). Zástupci měst, kteří chartu podepíší 31. května v rámci každoročně pořádané cyklistické konference v Uherském Hradišti, se zavazují k obsazení funkce vlastního koordinátora a vytvoření pracovní skupiny řešící otázky cyklistické dopravy.
„Podpisem se zavazujeme k podpoře a usilování o zvýšení podílu cyklistické dopravy na přepravě ve městě, odstraňování míst a úseků s vysokým rizikem dopravních nehod cyklistů, odstraňování bariér cyklodopravy, k realizaci a podpoře projektů vedoucích k širšímu využití jízdního kola při dojíždění do školy či do práce, ale i dalších oblastí spojených s cyklistikou,“ přiblížil otrokovický starosta Jaroslav Budek (ČSSD).
Vznik cyklostezek podporuje otrokovická radnice dlouhodobě. V posledních dvou letech doznala tato oblast podstatného zlepšení a město tak může nabídnout desítku cest určených pro cyklisty. „Rozvoj cyklistické dopravy je důležitý už proto, že s sebou přináší upevňování zdraví obyvatel a omezování hluku i emisí škodlivých látek. Rychlost dopravy je přitom v městském prostředí srovnatelná s automobilovou. Navíc je snadno přizpůsobivá místním podmínkám,“ konstatoval Budek.
Pro cyklisty je terén v okolí Otrokovic maximálně výhodný. Sklonové poměry umožňují využívat cyklodopravu i fyzicky málo zdatným lidem. Navíc dopravní vzdálenosti do okolních obcí a měst jsou relativně malé, takže i při pomalé jízdě jsou časové lhůty pro dosažení cíle na území města velmi příznivé.
„Rozvoj cyklodopravy je jednou z našich priorit, proto jsme o připojení k Hradišťské chartě nemuseli dlouze přemýšlet. Do budoucna bychom chtěli dobudovat ucelený systém cyklistických tras. Klíčová je pro nás páteřní cyklostezka, jejíž první etapa je již vybudovaná a vede ze severozápadní části města kolem přístaviště k řece Dřevnici. Poté bude podél řeky pokračovat až k jihovýchodní hranici Otrokovic,“ doplnil Budek. Zde by pak navazovala na možnou budoucí cyklostezku do Zlína. Celkem se tedy bude jednat o úsek dlouhý přibližně tři kilometry a jeho vybudování vyjde na 15 milionů korun. „Také proto je výstavba rozdělena do tří etap, každý rok po jednom kilometru,“ uzavřel starosta Otrokovic.