Vsetínští truhláři se pustili do výroby modelu Sousedíkovy Slovenské strely

VSETÍN - Mladí truhláři ze Střední odborné školy Josefa Sousedíka se pustili do výroby kopií modelu legendární Slovenské strely. Jak agentuře Mediafax řekla ve čtvrtek mluvčí vsetínské radnice Marie Šidlová, požádalo je o to Občanské sdružení pro uctění památky Josefa Sousedíka.

Slovenská strela je spjata se jménem Josefa Sousedíka, neboť vsetínský vynálezce a starosta, dodal tomuto motorovému expresu pohon. Díky němu Slovenská strela ve 30. letech minulého století překonala rychlostní rekord na tehdejších československých kolejích. Slovenská strela patřila ve své době k technickým zázrakům a právem patří mezi české národní kulturní památky. Jediný dochovaný kus ze dvou vyrobených je nyní k vidění v kopřivnickém tatrováckém technickém muzeu.

Kopřivnické muzeum také zapůjčilo dřevěný model Slovenské strely z 30. let minulého století, podle něhož nyní studenti pod vedením učitele Jana Kratiny vyrábějí několik sádrových replik. Ty budou následně k vidění po celé republice. „Málokdo z Čechů, ač jde o národní kulturní památku, ví, jak Slovenská strela vypadá. Mnoho lidí ani nevědělo, že jde o vlak. Proto chceme tento technický skvost přiblížit veřejnosti,“ přiblížil myšlenku, která vedla k výrobě replik, předseda Občanského sdružení pro uctění památky Josefa Sousedíka Luboš Urban. Dodal také, že jeden model bude umístěn na vsetínském zámku, další v SOŠ Josefa Sousedíka a karlovském muzeu, v Technickém muzeu v Brně a Národním technickém muzeu v Praze.

„Nejdříve jsme vyrobili formu, díky níž jsme mohli začít dělat odlitky ze sádry. Ty se musí vybrousit do požadovaného tvaru a namalovat syntetickou barvou,“ popsal výrobu jeden z budoucích truhlářů Lukáš Chromčák, s nímž na modelech pracují i další tři spolužáci. „Naše škola se jmenuje po Josefu Sousedíkovi, takže když nás kontaktoval jeho syn a sdružení, nebylo nad čím váhat,“ doplnil mistr Kratina.

S výsledkem práce studentů je nadšen i Luboš Urban. „Nečekal jsem, že repliky budou tak věrohodné. Podařilo se jim to úplně perfektně,“ řekl Urban.

Vidět model Slovenské strely bude moci i veřejnost, a to 18. června na vsetínském zámku od 13 hodin. „Připravujeme vzpomínkové odpoledne, na které přijede i syn Josefa Sousedíka Tomáš a také autoři knihy, která o vsetínském vynálezci právě vzniká,“ dodal Urban.

Začátkem 30. let 20. století byly z iniciativy ministerstva železnic hledány nové cesty, jak zlevnit a zrychlit železniční dopravu. Vedením projektu nového motorového vozu Slovenské strely byl pověřen Hans Ledwinka, šéf konstrukce a pozdější technický ředitel kopřivnické Tatrovky. V roce 1935 vstoupil do týmu význačný český elektrotechnik, vynálezce, konstruktér Josef Sousedík, který byl pověřen řešením přenosu výkonu. Ten 25. února 1936 patentoval princip elektromechanického přenosu výkonu, který byl nadčasový, ve světě nevídaný a svou podstatou geniální. Tak se zrodila Slovenská strela, rychlý osobní motorový vůz nezávislé trakce pendlující pravidelně od roku 1936 do roku 1939 mezi Prahou a Bratislavou. Vyrobeny byly pouze dva vozy. Do provozu byly nasazeny 13. července 1936. Trať z Prahy do Bratislavy dlouhou 397 kilometrů projížděly za čtyři hodiny a 51 minut. Čistá jízda Slovenské strely trvala jen čtyři hodiny 16 minut a průměrná cestovní rychlost byla 92 kilometrů za hodinu. Do té doby projížděl stejnou trať nejrychlejší vlak tažený rychlíkovou lokomotivou za pět hodin 51 minut. ¨

Jeden z vozů byl odstaven v roce 1953 a převezen do ŽOS Šumperk. Později se dostal do Vagónky Studénka, kde chátral a na začátku 60. let vyhořel. Druhý vůz byl příležitostně ve vládním provozu do roku 1960, kdy byl předán do muzea Tatry Kopřivnice.