Chodníky budou rozčleněny do několika kategorií podle technického stavu a stanovování standardů, podle kterých se budou tyto komunikace pro pěší ve Zlíně rekonstruovat a stavět. „Na konci roku by si občané mohli na stránkách města prohlédnout nejen mapu chodníků, ale také by měli zjistit, v jakém technickém stavu konkrétní chodník je a kdy se plánuje jeho oprava,“ upřesnil Viktorín.
Číslovka 300 v názvu projektu představuje množství chodníků v kilometrech. „Ve Zlíně je více než 300 kilometrů chodníků, což představuje vzdálenost ze Zlína do Prahy,“ podotkl Viktorín.
Cílem projektu Chodníky 300 je dosáhnout především výrazného snížení nákladů, které jsou potřeba na rekonstrukce a stavby chodníků. Podle Viktorína se v minulosti město opakovaně dopouštělo při zadávání zakázek mnoha chyb. Zcela běžné podle něj bylo, že se veškeré původní betonové konstrukce, tedy například dlažba nebo obrubníky, pouze vyvezly na skládku Suchý důl a uložily v ceně asi 650 korun za tunu.
Stejně se postupovalo i u podkladních konstrukcí, v jejichž případě stojí uložení na skládku asi 300 korun za tunu. To výrazně zvyšovalo konečné náklady, takže Zlín platil za opravu metru čtverečního chodníků v průměru až 2500 korun včetně DPH, zatímco reálná cena se pohybovala kolem 1500 korun včetně DPH.
„Náklady hodláme snížit například tak, že do výstavby nového chodníku zapojíme betonový recyklát, získaný z původního chodníkového tělesa. Takže odpadnou tisíce kilometrů jízd přes město na skládku na Suchém dole, prostě vše vybourané se na místě zrecykluje a použije zpět do výstavby,“ objasnil Viktorín.
Z důvodu co nejefektivnějšího využití betonového recyklátu si pracovní skupina naplánovala na 30. června výjezdní jednání přímo u firem, které se recyklací tohoto materiálu zabývají. Konzultace by měly například pomoci nalézt odpověď na otázku, kolik procent recyklátu bude možné zpětně zapojit do procesu výstavby.
Podle nových pravidel a norem, které vzejdou z projektu Chodníky 300, se budou komunikace pro pěší opravovat nejen v centru Zlína, ale i v jeho okrajových částech. Z tohoto důvodu bude vytvořen časový harmonogram, z něhož bude jasné, kdy a kde se budou chodníky rekonstruovat. Životnost nově zrekonstruovaných nebo postavených chodníků by měla být minimálně 25 let.