Vážící stanice má zamezit přetěžování nákladních automobilů a následnému poškozování vozovek a ohrožování bezpečnosti silničního provozu. Stanice stojí v místě bývalého hraničního přechodu.
„Zlínský kraj získal po zrušení hraničních kontrol do svého majetku zařízení bývalého hraničního přechodu ve Starém Hrozenkově. Pověřil naši příspěvkovou organizaci, abychom zde vybudovali odstavný jízdní pruh a nechali v něm repasovat a uvést do provozu silniční váhy, které se zde už v minulosti při celním odbavování vozidel používaly,“ vysvětlil Malý.
Zlínský kraj pro tento účel poskytl také finanční prostředky. Celkové náklady na projekt, stavební práce a technologii silničních vah činily 2,1 milionu korun. Technologickou část zakázky zajistila firma Tenzováhy Olomouc. Ta bude pro Zlínský kraj smluvně zajišťovat do konce letošního září i zkušební provoz vážení vozidel. Kontrolní vážení bude probíhat ve spolupráci s policií nebo Celní správou.
Vozidla jedoucí sníženou rychlostí do 16 kilometrů v hodině přejíždějí přes váhy až k semaforu, který je umístěn na konci souběžného jízdního pruhu. Pokud vozidlo není přetíženo, pak při dojetí k semaforu na něm stále bliká oranžové světlo. Řidič poté pokračuje bez zastavení v jízdě a plynule se zařadí do průběžného jízdního pruhu silnice směrem na Starý Hrozenkov.
V případě, že váha zjistí překročení limitů, na výstupním semaforu se automaticky rozsvítí červená a kamion po dojetí k semaforu musí zastavit. V tomto okamžiku má úkol první člen obsluhy vážící stanice – policista nebo celník ve stejnokroji, který dojde k výstupnímu semaforu a řidiči vozidla přikáže, aby přejel na parkoviště před budovu pro správní řízení. Na parkovišti u budovy pro správní řízení se ujme řidiče vozidla pracovník oprávněný zkontrolovat již zpracovaný a vytištěný doklad o úředním měření. Po kontrole vozidla předvede řidiče před pracovníka krajského úřadu, celníka nebo policistu, který s řidičem doplní předpřipravený protokol o kontrolním vážení vozidla. Následně řidič zaplatí správní poplatky a náklady vážení a pokračuje v jízdě.
„Během tří krátkých několikahodinových akcí v obslužném režimu bylo vahami automaticky vybráno a odkloněno k přestupkovému řízení 23 z 397 vážených vozidel – to je šest procent ze všech nákladních vozidel. Nejčastěji se jedná o přetížení náprav vozidel nebo o nerovnoměrné rozložení nákladu na korbě vozidla,“ doplnil Jiří Vysloužil z firmy Tenzováhy.