Návštěvnost vybraných turistických cílů, kterými ročně projde kolem dvou milionů návštěvníků, sleduje centrála od roku 2008. „Letošní první pololetí se z pohledu návštěvnosti vyvíjí velmi dobře. Přitom tradičně silnější bývá u nás návštěvnost druhého pololetí,“ konstatovala Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.
Například Zoo Zlín, která je nejvíce navštěvovaným místem Zlínského kraje, si oproti minulému roku polepšila o 20 procent, podobně spokojeni jsou provozovatelé rozhleden. Je zde zřejmý pozitivní vliv pěkného jarního počasí. Zatímco vloni pršelo a kraj se potýkal s povodněmi, letos bylo počasí pro turisty příjemnější.
Návštěvnost muzeí a poznávacích aktivit, které jsou na počasí závislé méně, trvale roste od roku 2009. Markantní je to například u hvězdárny ve Valašském Meziříčí, která obsloužila více než dvojnásobek návštěvníků. „Naše hvězdárna získala dotační prostředky, které nám umožnili realizovat daleko více akcí pro školy včetně výjezdů našich zaměstnanců do škol,“ poznamenal František Martínek, zástupce ředitele hvězdárny.
Dvanáctiprocentní nárůst návštěvnosti eviduje také Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm. „Největší růst počtu návštěvníků, a to o 56 procent, jsme zaznamenali u zlínského Muzea jihovýchodní Moravy. Je vidět, že se pozitivně projevuje rozšíření nabídky výstav a programů, které návštěvníky přitahují. Navíc pracují aktivně v marketingu,“ komentovala Daňová.
Pozitivní trendy potvrzuje neustávající zájem o návštěvy hradů a zámků, u této skupiny cílů vzrostla návštěvnost v průměru o 10 procent. Velmi vyhledávaný je například hrad Buchlov či Arcibiskupský zámek v Kroměříži.
Zvýšený počet lidí zaznamenala také turistická informační centra. Ta obsloužila celkově o 15 procent návštěvníků více, než v minulém roce, ale například infocentra v Holešově, Velkých Karlovicích a Valašském Meziříčí musela zvládnout růst počtu návštěvníků v desítkách procent, v případě Rožnova pod Radhoštěm to byl dokonce více než stoprocentní růst návštěvnosti.
Na nedostatek hostů si nemohou stěžovat ani ubytovací zařízení v kraji. „V našem lázeňském hotelu se situace vyvíjí zatím pozitivně. Můžeme říci, že propady návštěvnosti způsobené krizí, jsou již minulostí. Počet hostů se vrací do standardních hodnot. V tomto roce vnímáme mírný nárůst zájmu návštěvníků o naše služby,“ sdělil například Jiří Fadler, manažer hotelu Lázně Kostelec u Zlína.
Podobně vidí dosavadní průběh sezony manažer Activitypark hotelu Všemina Roman Kořenek. „Náš hotel zažívá oproti minulému roku takřka invazi hostů. Není to jen koncem ekonomické recese, ale také aktivním marketingem, kterým klientům představujeme všestranné příležitosti ke strávení volného času v čisté přírodě,“ podotkl Kořenek.
Spokojenost vládne i v turistickém resortu Valachy ve Velkých Karlovicích, jehož součástí jsou hotely Lanterna, Horal a Galik. „Všechny tři hotely byly průměrně obsazeny z více jak 60 procent, hotel Horal v červnu dokonce až z 80 procent. Letos k nám míří více rodin s dětmi, zejména díky novým termálním bazénům Wellness Horal, kam mají ubytovaní bezplatný vstup. Zvláště v chladnějších dnech hosté tento bonus velmi uvítali,“ konstatoval ředitel hotelových provozů resortu Valachy Tomáš Blabla. Pozitivní trend pokračuje i o prázdninách – například v červenci byly hotely obsazeny z 80 procent, Horal dokonce z 92 procent.
Velmi dobře se rozbíhá provoz nového akvaparku v Uherském Hradišti. „S dosavadní návštěvností jsme velmi spokojeni, je vyšší, než jsme plánovali, počasí jeho provoz příliš neovlivňuje,“ zhodnotil starosta města Uherské Hradiště Květoslav Tichavský (ODS).
Pozitivní hlasy zaznívají také z Baťova kanálu. „Kapacity pronájmu lodí i pravidelné přepravy jsou dostatečně naplněny, zájemci o hausbóty se štěstím naleznou ještě několik volných termínů. Na rozdíl od minulého roku, kdy celou zemi trápily jarní povodně, jsou letos výpadky minimální. Provoz na cyklostezce je velmi čilý, stejně tak ve zbrusu nově rekonstruovaném kempinku na Pahrbku v Napajedlích. Připravujeme další projekty, které zlepší komfort a kvalitu poskytovaných služeb. Chceme, abychom mohli být po právu spojování s pojmem Evropské excelentní destinace cestovního ruchu,“ dodal Jiří Durďák, projektový manažer Baťova kanálu.