Kroměřížský obchvat povede až za sportovním letištěm

KROMĚŘÍŽ - Kroměřížští zastupitelé se rozhodli vyhovět 2800 signatářům, kteří se letos na jaře postavili proti trase jihovýchodního obchvatu města, zanesené v návrhu změny územního plánu. Jak agenturu Mediafax informoval mluvčí města Pavel Zrna, trasa nakonec povede až za sportovním letištěm.

Původně měl obchvat vést kolem lokality Bagrák. „Ani nejnovější usnesení zastupitelů však neznamená, že by se město nebo jakýkoliv jiný subjekt v dohledné době do stavby pustilo. Smyslem celé kauzy je totiž jen stanovit územní rezervu pro případnou potřebu dalších generací,“ vysvětlil Zrna.

Schválená trasa obchvatu povede prodloužením ulice Jožky Silného za sportovní letiště a odtud v přímém směru až silnici na Trávník. Po ní by obchvat vedl okrajem Kotojed a po překlenutí železniční trati ve směru na okraj místní části Vážany. Jak odborné studie, tak i většina veřejných reakcí se přitom shodují v tom, že za současného stavu dopravy a rozvoje města tato trasa nemá prakticky význam. „Dnes Kroměříž obchvat skutečně nepotřebuje, ale v rámci územního plánování jsme povinni myslet na budoucnost a potřeby dalších generací. V tomto ohledu je schválená varianta kompromisem mezi dnešními postoji občanů a snahou nezabránit budoucímu rozvoji města,“ upřesnila starostka Daniela Hebnarová (ODS) s tím, že je lepší zanechat našim nástupcům možnost volby, než jakékoliv varianty zablokovat.

S novým návrhem ale nesouhlasili všichni zastupitelé. Čtyři se zdrželi hlasování a Pavel Motyčka (KDU-ČSL) byl proti. „I v důvodové zprávě je uvedeno, že obchvat vůbec nic neřeší pro vnitřní město. Se vznikem dálničního mostu se prokazatelně snížilo dopravní zatížení v centru, a proto se domnívám, že tato varianta nemá žádný smysl a je otázkou, zda bude zapotřebí v budoucnosti. Hlavně by se město do této lokality vůbec nemělo rozšiřovat, protože je zde záplavová zóna,“ konstatoval Motyčka. Naopak Strana zelených, která odmítala původní návrh vedení trasy kolem lokality Bagrák, je s verdiktem spokojena. „Přijatá varianta je velmi blízká kompromisnímu návrhu Zelených a je vítězstvím zdravého rozumu. Pravděpodobnost výstavby této komunikace v příštích 30 letech se blíží nule, její praktický význam je navíc dnes sporný – obchvat by neodvedl podstatnou část dopravy z centra. Důležité však je, že je zažehnán původní plán vést komunikaci po hrázi Bagráku, kam dnes lidé chodí na procházky. Doufejme, že schválená trasa obchvatu i v budoucnu zůstane jen na papíře v územním plánu,“ dodal za Zelené zastupitel Richard Kreml.