„Celou neděli jsem měl stejně jako mnoho dalších lidí na sídlišti Jižní Svahy problémy, jsem zvyklý i ve volný den pracovat s internetem, ale v neděli to prostě nešlo,“ popisuje důsledek pan Radek. Manželka měla v práci problémy ještě v pondělí.
„Naštvalo mne, že ještě v neděli odpoledne mi nešla kabelová televize,“ přidává se pan Ladislav rovněž ze Zlína, stejně tak mu nešel internet.
Problémy ovšem vůbec nepocítili klienti společnosti AVONET. „Jak je to možné,“ to už je otázka pro Mgr. Tomáše Máčalíka, vedoucího technického úseku společnosti AVONET.
„Jednoduše síť AVONET prokázala své kvality.“
Můžete to trochu rozvést?
„V neděli cca ve 2:30 hod došlo k přerušení i několika našich optických okruhů. Naštěstí máme skutečně topologicky nezávislé trasy jako zálohy nejen pro Zlín ale i pro všechny hlavní body naší sítě. Zbytek obstarala pokročilá technologie řízení datového provozu, která zákaznický provoz automaticky převedla na tyto zálohy.“
Je tedy znát, že se důkladné zálohování tras vyplatí.
„Funkční zálohy jsou sice finančně nákladné, ale právě v těchto kritických momentech z něj těží naši klienti. O víkendu se ukázalo, že v této oblasti jsou mezi providery rozdíly.“
Pane magistře, podle Vašeho názoru, jak nebezpečné jsou podobné excesy, jakého se dopustil zatím neznámý pachatel v Malenovicích?
„Podobný čin, ať už vědomý nebo nevědomý, narušující kabelové vedení páteřních operátorů, je velmi závažný. Může ohrozit nebo zcela přerušit komunikaci tisíců lidí a zařízení. Při výpadku internetu se nejedná jen o zábavu, nefungují telefony, komunikace firemních a zabezpečovacích systémů či jiné kritické aplikace.“
Naštvání lidí musí být, pane magistře, těžce změřitelné… Máte nějaký vzkaz pro ty, kteří se podobných věcí dopuštějí?
„Vzkaz mám jediný, ať to nedělají, hrají si s ohněm. A ti, kteří zajišťují služby lidem… I za ně vzkazuji v dobré víře, ať se to už neopakuje…“