Mezinárodní dopravní konference v Luhačovicích vyvrcholila přijetím Luhačovické výzvy

LUHAČOVICE - Na nedostatečné napojení střední Moravy se sousedními regiony a Slovenskem poukazuje Luhačovická výzva, kterou ve čtvrtek přijali účastníci Mezinárodní dopravní konference v Luhačovicích. Agenturu Mediafax o tom za organizátory informovala Jana Burešová.

Dalším ze závěrů konference je skutečnost, že současné financování dopravní infrastruktury v České republice je nestabilní.

„Zmíněné nedostatky se negativně projevují v indexu konkurenceschopnosti regionu, což má nepříznivé dopady na rozvoj této části Moravy. Z průběhu konference mohu shrnout jednoznačný závěr, že výstavba dopravní infrastruktury na Moravě a kvalitní napojení regionu na sousední oblasti, včetně propojení se Slovenskem, je stimulujícím ekonomickým prvkem. Proto konference také formulovala základní možnosti řešení této nepříznivé situace,“ řekl předseda pořádajícího sdružení a statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš (ODS).

Účastníci mezinárodní konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů se jednoznačně shodli na tom, že střední Morava nemá dostatečně kvalitní vnitrostátní dopravní propojení se sousedními kraji v ose východ – západ a v ose sever – jih a rovněž tak v mezinárodním kontextu se sousedními regiony Slovenska, a nemá dobudovanou nadřazenou dopravní infrastrukturu navazující na mezinárodní dopravní propojení evropských sítí.

Vyslovili také výhrady k tomu, že současné nastavení financování projektů dopravní infrastruktury s využitím národních, ale i evropských zdrojů, je nestabilní. Tento stav je podle konference nadále neudržitelný, jelikož neřeší dostatečně pružně a předvídatelně problematiku kvality dopravní infrastruktury střední Moravy, což má negativní důsledky projevující se především ve zpomalení hospodářského rozvoje oblasti a snížení konkurenceschopnosti celého regionu.

Účastníci mezinárodní konference proto doporučují Ministerstvu dopravy České republiky realizovat několik systémových opatření. „Například navrhnout soubor legislativních opatření, kterými by došlo ke zmírnění technických požadavků na výstavbu silnic a dálnic, čímž by se významně snížily náklady při budování dopravní infrastruktury v ČR. Dalším opatřením je také prosazování zařazení rychlostní silnice R 49 mezinárodních tahů do prioritní sítě TEN T a další,“ doplnil Lukáš.