Za opravy chodníků zaplatí město Zlín o 40 procent méně než v minulosti

ZLÍN - Díky novému projektu Chodníky 300 bude oprava jednoho metru čtverečního chodníku ve Zlíně stát o v průměru 40 procent méně, než tomu bylo v minulosti. Agentuře Mediafax to ve středu oznámil městský radní Jiří Viktorín (nez.).

Zatímco před lety stála oprava jednoho metru čtverečního chodníku kolem 2400 či i téměř 3500 korun, nyní za stejnou práci zaplatí město průměrně 1401 korun včetně DPH. Ročně tak může město ušetřit přibližně 18 milionů korun.

„Úspora je možná díky nové metodice, která vzešla z projektu Chodníky 300. Cílem projektu bylo výrazně zlevnit opravy chodníků ve městě, protože ceny z minulých období byly neúnosně vysoké. To se podařilo a navíc chodníky opravované novou metodou budou mít ještě vyšší únosnost, než tomu bylo doposud,“ podotkl Viktorín, který je garantem projektu.

Zlevnit rekonstrukce chodníků se podařilo zásadními změnami v metodice technologických postupů. Nově je například u všech realizací předepsána recyklace vybouraného betonového materiálu a jeho zpětné zabudování do chodníkových těles. Odpadá tak náročný převoz materiálu na skládku Suchý důl a jeho uložení v ceně asi 650 korun za tunu. Stejně se postupuje i u podkladních konstrukcí, v jejich případě stojí uložení na skládku asi 300 korun za tunu.

„V nejbližších obdobích hodláme rekonstruovat asi 20 tisíc metrů čtverečních chodníků ročně. Při tomto množství by se jednalo o roční úsporu kolem 18 milionů korun,“ doplnil radní. Získat nižší cenu za práce se podle Viktorína podařilo i díky větší konkurenci. Zatímco před lety se o podobné zakázky ucházelo od tří do šesti firem, nyní má o práci zájem 16 až 18 firem.

Přestože se již komunikace pro pěší ve Zlíně opravují podle nové metodiky, přípravná fáze projektu Chodníky 300 ještě stále trvá. Pracovní skupina, která se realizací zabývá, dopracuje do konce roku kompletní podklady pro projektování a realizaci, což je základní normativní a ekonomický dokument, na jehož základě budou veškeré rekonstrukce chodníkových těles na území města Zlína prováděny.

Součástí přípravné fáze projektu Chodníky 300 byla pasportizace chodníků na území města, tedy jejich kompletní zaměření a zakreslení. Z ní vyplynulo, že se ve Zlíně nachází celkem 297 kilometrů komunikací pro pěší. „Jejich zkušební pasport je již nainstalován na našem internetových stránkách města včetně barevného rozlišení skutečného technického stavu. Nyní se pracuje na takzvané uživatelské verzi, ve které budou chodníky rozděleny podle jednotlivých místních částí s podrobným popisem aktuálního technického stavu. U havarijních úseků bude umístěn i předběžný termín jejich rekonstrukce,“ dodal Viktorín s tím, že podle jeho odhadu může být ve Zlíně kolem 30 procent všech chodníku v těžce havarijním stavu.