„Vzpomínám si, jak neskutečně nájezdy se v druhé polovině osmdesátých let minulého století dělaly do Slušovic, především ve dnech, kdy se tam konaly dostihy. Myslíte si, že tam tehdy jezdilo 50 tisíc fanoušků dostihového sportu?“ klade řečnickou otázku Rudolf Maňas ze Zlína. A sám si popravdě odpovídá: „Kdepak, jen tam v obchodech bylo zboží, které jste v běžné samoobsluze nekoupili.„
Srovnání zboží ale také obchodní sítě snad ani nejde objektivně udělat. „Je ale zajímavé,“ říká jeden z šéfů velkého nákupního centra ve Zlíně, „jak lidé doslova prahnou po levnějších věcech, především v sortimentu potravin. Stačí zlevnit cukr, čokoládu,brambory, cibuli, ale taky zubní pastu nebo ovoce, to je úplně jedno a zboží mizí kosmickou rychlostí. Pokud některé jindy dostupné zboží chybí, jsme okamžitě centrem tvrdé kritiky, takže by někdy nezaškodilo vrátit se o nějakých pětadvacet roků zpět,“ porovnává.
Společnost a Zlínsko samozřejmě nevyjímaje ale 22 let po revoluci spěje ke konzumnímu způsobu života. „Někdy to vnímám hodně intenzivně, není to určitě dobrý trend, některé základní lidské hodnoty nevnímáme, masa lidí se žene právě za spotřebou,“ netěší náměstkyni zlínského primátora Alenu Zubalíkovou.
Lidé dnes ponejvíce nakupují ve velkých centrech, novým fenoménem je nakupování na internetu, kde začínají vládnout specializované slevové weby. Prodají vám levně lyže stejně jako čtyřdenní pobyt na horách nebo vstupenku do divadla. Kamenné obchody z toho rozhodně neprofitují. „Prostě jsme už neměli tržby takové, abychom se mohli držet prodavače a tak jsme museli zavřít,“ říká jeden z početných těžce zkoušených majitelů obchodů v centru Zlína.
Zajímavé je v té souvislosti, jak prosperuje třeba zavedený stánek nedaleko zlínské radnice, který nabízí uzeniny a zabíjačku. „Nakoupím tu rychle, vidím, že zabíjačka je čerstvá, ceny nejsou nejnižší, ale rozhodně půjdu pro uzeninu, jelitový prejt či škvarky sem, než do nákupního centra,“ chválí zdejší prodej Jarmila Novotná ze Zlína.
„Nezastavím se tu od rána od osmi do pěti do večera, chladu čelím pohybem, zboží je čerstvé a myslím, že láká i vizuálně, dnes je třeba velký zájem o zabíjačkovou polévku“ vysvětluje obchodní úspěch „obchodu před obchodem“ Milan Matoušek. Zákazníci naopak oceňují rychlost, s jakou jsou obslouženi.