V Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně bude k dispozici pacientská ombudsmanka

Každé první pondělí v měsíci a každou třetí středu se budou moct lidé v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně obracet na pacientskou ombudsmanku a senátorku Alenu Gajdůškovou (ČSSD) nebo její pracovníky. Veřejnost bude moct na místě řešit námitky nebo sdělit podněty pro potřebnou konzultaci ve zdravotnické i právní oblasti.

Lidé se dosud mohli na pacientskou ombudsmanku obrátit každé první pondělí v měsíci v době od 14. do 16. hodiny v kanceláři senátory Gajdůškové. „Nyní mohou přijít každé první pondělí v měsíci od 9. do 12. hodiny a každou třetí středu od 10. do 14. hodiny do kanceláře pacientské ombudsmanky přímo v krajské nemocnici,“ uvedla mluvčí kliniky Karla Havlíková. Veřejnost může v kteroukoliv dobu zaslat dotaz nebo stížnost také na email nebo jej může vhodit do schránky, která bude v prostoru vrátnice nemocnice.

Gajdůšková je jedinou pacientskou ombudsmankou na Moravě. „Zlín je však prvním místem v celé republice, kde kontaktní místo funguje přímo v nemocnici,“ uvedla Gajdůšková.

Podle ní by bylo zapotřebí více pacientských ombudsmanů. „Problémy a neshody mnohdy vznikají kvůli fatálním věcem a špatné komunikaci. Když bude ombudsman přímo v nemocnici, potíže se vyřeší přímo na místě. V mnoha státech jsou kanceláře, které řeší problémy pacientů, a proto i my se budeme snažit o vznik těchto míst,“ řekla senátorka.

Vznik pacientských ombudsmanů podporuje také kancelář veřejného ochránce práv. „Mnoho problémů vzniká kvůli špatné komunikaci a dopracovat se k nějakému řešení trvá roky. My jako kancelář ombudsmana neřešíme vztah pacienta a lékaře, ale v případě stížností prošetřujeme, zda zřizovatel vyřešil stížnost správně. Často po letech zjistíme, že případ nebyl správně vyřešený, že orgány státní správy se nazbývaly různými námitkami a podobně. Všem těmto komplikacím, které řádově zaberou několik let, se dá předejít právě díky pacientským ombudsmanům. Ti vyřeší problém přímo na místě,“ sdělila Jitka Seitlová z kanceláře veřejného ochránce práv.

Jak dodala, je důležité, aby pacientští ombudsmani byli nestranní a informovaní lidé.