Stav silnic ve Zlínském kraji zlepší udržovací nátěry a mikrokoberce

ZLÍN - Přes 14 milionů korun vynaloží v tomto roce krajem zřizované Ředitelství silnic Zlínského kraje na takzvanou souvislou údržbu silnic II. a III. třídy. Oznámila mluvčí Zlínského kraje Gabriela Dvorníková.

Pokládkou udržovacích nátěrů nebo metodou položení mikrokoberců se zlepší technický stav devíti úseků krajských silnic o celkové délce 15 kilometrů.

Technologie souvislé údržby představují méně nákladnou variantu zlepšování technického stavu silnic, než je jejich plošná obnova. Zatímco při plošné obnově dochází k odfrézování starého povrchu a položení nového koberce ze živičné směsi, v případě souvislé údržby se povrch vozovek uzavře položením souvislé vrstvy materiálu do tloušťky dva centimetry, takže silnice může lépe odolávat povětrnostním vlivům a zejména zimním mrazovým cyklům,“ vysvětlil náměstek hejtmana Zlínského kraje Jaroslav Drozd (ČSSD), zodpovědný za oblast dopravy.

Při použití technologie udržovacího nátěru (NUE) se na suchou vozovku nastříká asfaltová emulze a do ní se vsype a zaválcuje kamenivo o velikosti od dvou do osmi milimetrů. Na vozovce tak zůstává vrstva kameniva, která se dále dohutňuje tlakem pneumatik vozidel při běžném provozu. Během tří dnů vzniká na povrchu komunikace potřebná kompaktní vrstva. Po vozovce ošetřené technologií NUE mohou automobily okamžitě jezdit. Motoristé zde však musí na několik dnů snížit rychlost na 30 kilometrů v hodině. Na to je upozorní dopravní značení. Pokud někdo tuto rychlost překročí, vzniká poměrně velké riziko odlétávání kaménků a rozbití oken jiných vozidel.

Technologie položení mikrokoberce za studena (MK) spočívá v tom, že speciální souprava nanáší na suchý povrch komunikace směs modifikované asfaltové emulze s drobným kamenivem. Ocelový rám pak tuto vrstvu stírá do roviny. Zatvrdnutí vyžaduje 30 až 60 minut času, kdy na tento povrch nesmějí najíždět žádná vozidla. Silniční provoz bývá při těchto pracích usměrněn světelnou signalizací do jednoho jízdního pruhu. Tato metoda se používá na více zatížených vozovkách a v průtazích obcemi.

Práce na opravách silnic začínají během června. Termín jejich dokončení je stanoven na 31. srpna. Plocha všech úseků opravovaných metodou souvislé údržby dosáhne 89 tisíc čtverečních metrů na devíti úsecích silnic II. a III. třídy. V délkovém vyjádření to bude 15,025 kilometru.

V loňském roce bylo v programu souvislé údržby upraveno 18 úseků krajských silnic v délce 17,5 kilometru za částku 15 milionů korun.

Souvislé údržby se dočká například silnice mezi Kostelany a Novou Dědinou, Bojkovicemi a Rudimovem, Kelčí a Kunovicemi, v Juřince, mezi Kvítkovicemi a Pohořelicemi, Haluzicemi a Vlachovicemi, v Bojkovicích, Štítnou nad Vláří a Bylnicí či ve Vsetíně.