Silničáři spotřebovali během ledna na zimní údržbu krajských silnic 3 393 tun soli a 13 400 tun inertního posypu. Pluhovat a posypávat se muselo téměř každý den. Náklady dosáhly 49,5 milionu korun. „To je téměř polovina z toho, co jsme měli plánováno na zimní údržbu silnic na celý rok 2013,“ poznamenal provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka. Nejnáročnějšími dny při zimní údržbě krajských silnic byly 14. a 28. leden.
V loňském roce stála lednová zimní údržba krajských silnic 32,3 milionu korun, v roce 2011 to bylo 29,9 milionu. Podobně nákladná zimní údržba jako letos však byla vykázána v lednu 2010 – tehdy náklady dosáhly 49,2 milionu korun.
Horší než před rokem je letos v lednu také stav povrchu vozovek. Letošní zima se vyznačuje větším počtem mrazových cyklů. To jsou dny, ve kterých voda na povrchu silnic v důsledku kolísání teploty vzduchu pod a nad bodem mrazu střídavě v noci namrzá a ve dne taje. „Na některých místech už museli pracovníci Správy a údržby silnic vyspravovat největší výtluky studenou živičnou směsí,“ uvedl Radek Berecka.
I když jsou náklady na zimní údržbu enormně vysoké, neznamená to podle šéfa Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislava Malého, že by silnice v zimě kvůli vyčerpání rozpočtu přestali silničáři udržovat. „Hrozí však, že nám nákladná zimní údržba výrazně ukousne z peněz, které bychom jinak mohli vynaložit na letní údržbu a zlepšování kvality povrchu krajských silnic,“ upřesnil Malý.