Baťův kanál je připraven přivítat turisty

ZLÍNSKÝ KRAJ - Státní podnik Povodí Moravy jako správce Baťova kanálu dokončil na této vodní cestě plánované práce před zahájením letošní plavební sezony. Serveru Zlin.cz to uvedla mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.

Všech třináct plavebních komor nechalo Povodí Moravy vyčistit. Spolu s dalšími pracemi se předsezonní náklady vyšplhaly téměř na 1,2 milionu korun. Z vlastních finančních prostředků provedl podnik opravy nátrží poškozeného břehového opevnění na obou kanálových úsecích Staré Město – Spytihněv  a  Petrov – Veselí nad Moravou. Začátkem roku se pak uskutečnily zdravotní probírky dřevin břehových porostů a dále v březnu a dubnu vyčistili pracovníci podniku horní i dolní části plavebních komor s vraty, sloužící jako vjezd a výjezd lodí na všech plavebních komorách.

„U všech komor jsme provedli také údržbu a seřízení elektrické i stojní technologie,“ upřesnil generální ředitel Povodí Moravy Radim Světlík s tím, že veškeré práce ztěžoval vysoký stav hladiny z tajících zásob sněhu na tuzemských horách. Na údržbu či obnovu je pdole něj třeba s ohledem na rostoucí lodní provoz na říčních i kanálových úsecích věnovat stále více finančních prostředků.

„V rámci oprav na technologiích jsme zhruba za 100 tisíc korun renovovali převodovku unikátní zvedací lávky přes plavební komoru v Uherském Ostrohu,“ doplnil ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek. V zimě se také projekčně připravilo čištění nánosů sacím bagrem z rejd plavebních komor s plánovanými náklady asi 400 tisíc korun. Jedná se zejména o horní rejdu plavební komory Spytihněv, dolní rejdu Staré Město a horní a dolní rejdu Uherský Ostroh.

Trvalým problémem Baťova kanálu zůstává stav turistické infrastruktury. Průplav totiž původně sloužil výhradně pro nákladní plavbu a veškeré potřebné zázemí pro cestovní  ruch se začalo budovat až po roce 1995. Chybí například větší počet kvalitních sociálních zařízení nebo zázemí pro dlouhodobé kotvení lodí. Od skončení minulé plavební sezony se Povodí Moravy podařilo zrekonstruovat a uvést do provozu sociální zázemí v Uherském Ostrohu v těsné blízkosti řeky Moravy.

Průplav Otrokovice – Rohatec, Baťův kanál, se postupně stal jednou z nejvýznamnějších atrakcí jihovýchodní části Jihomoravského a Zlínského kraje. O tom svědčí každoročně stoupající počet lidí, kteří jej navštíví. V loňské sezoně se po této turistické cestě plavilo asi 75 tisíc návštěvníků. Jejím správcem je podle zákona Povodí Moravy a všechny práce, související s provozem, údržbou, obnovou a modernizací, provádí závod Střední Morava se sídlem v Uherském Hradišti.