První etapa začne vznikat na přelomu července a srpna a bude vytvořena páteřní trasa propojující centrum města s dalšími důležitými lokalitami. Spojovat bude veřejné budovy jako dům s pečovatelskou službou, poštu, policejní služebnu, městský úřad, kulturní dům, kostel, základní uměleckou školu, finanční úřad, gymnázium a další.
„Problematiku svobodného a bezpečného pohybu všech obyvatel a návštěvníků po městě vnímáme jako velmi důležitou, a proto již několik let usilujeme o vybudování páteřní bezbariérové trasy. Máme vypracovanou studii, která nastiňuje zpřístupnění veškerých veřejných budov ve městě bezbariérovou dopravní infrastrukturou, tedy bezpečnými chodníky a přechody pro chodce. Letos budeme realizovat první etapu této koncepce, která spojí centrum a oblast podél hlavního silničního tahu v Cyrilometodějské ulici,“ řekl starosta Dalibor Maniš (nez.).
Druhá část potom v budoucnu naváže na jednom konci trasy bezbariérovým napojením polikliniky, základní a mateřské školy a na druhé straně rozšířením přístupnosti veřejných budov na Masarykově náměstí a v jeho bezprostřední blízkosti.
Projekt v hodnotě šesti milionů korun získal dotaci Státního fondu dopravní infrastruktury, město z částky uhradí jen milion korun.
Trasa první etapy povede ulicí Cyrilometodějskou od odbočky do ulice Školní, po pravé straně dále k poliklinice a poště, odtud ke stanici Policie ČR, směrem ke katastrálnímu úřadu a podél hlavní křižovatky ve městě až na Masarykovo náměstí, kde skončí na úrovni kulturního domu. V celé délce úseku dojde k opravám chodníků, úpravám obrubníků a vjezdů k rodinným domům, aby byl zajištěn bezpečný a pohodlný pohyb osob.
Projekt se současně věnuje i bezpečnosti přechodů pro chodce. Na stávajících přechodech u polikliniky, pošty a na křižovatce pod kinem bude vybudováno nové osvětlení a rovněž bezbariérové úpravy.
Ke zlepšení bezpečnosti pěších při kontaktu s dopravním provozem dojde i na Masarykově náměstí. Na základě měření intenzity pohybu chodců je navržen nový přechod přes silnici II/494 pod kulturním domem a na několika úsecích hlavního tahu nově vzniknou takzvaná bezpečná místa pro přecházení. Jedno z nich bude například na úrovni autobusového nádraží.
V úseku trasy od křižovatky pod kinem až po nádvoří hlavní budovy městského úřadu bude dále položena nová dlažba a rovněž dojde ke zrušení překážky v podobě schodiště. Nahradí ji nová bezbariérová rampa, která chodcům pomůže překonat výškový rozdíl terénu.
Díky existenci studie bezbariérové trasy městem mohou instituce, organizace a další vlastníci soukromých i státních budov, které podél této trasy leží, žádat o příspěvky na vybudování bezbariérovosti svého objektu. Již dříve byla takto výtahem opatřena městská knihovna či budova domu s pečovatelskou službou.