Bude se jednat o nízkopodlažní trolejbusy Škoda 26Tr Solaris (krátký) a Škoda 27Tr Solaris (kloubový).
První dva trolejbusy Solaris dorazily do vozového depa zlínské dopravní společnosti z výrobního závodu Škoda Electric z Plzně před několika dny. Krátký vůz 26Tr dostane ve Zlíně evidenční číslo 251, kloubový trolejbus 27Tr bude jezdit s evidenčním číslem 451. Jde o nízkopodlažní vozidla. Novinkou je, že oba trolejbusy Solaris jsou – jako první mezi zlínskými trolejbusy – plně klimatizované. Přednostně proto budou nasazovány na delší linky (2, 6, 10).
Trolejbus 26Tr stojí 10,89 milionu korun bez DPH, cena trolejbusu 27Tr činí 14,02 milionu korun bez DPH.
„Jde o součást velké zakázky na nákup 25 trolejbusů v letech 2013 až 2015. Získali jsme pro ni dotaci na 75 procent pořizovacích nákladů v rámci Regionálního operačního programu Střední Morava. Pro tento rok máme smluvně zajištěno dodání devíti trolejbusů,“ uvedl ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.
V uplynulých několika dnech odborníci z dodavatelské firmy zaškolovali ve Zlíně řidiče na řízení nového typu trolejbusu a techniky a montéry na jeho údržbu a servis. Trolejbus 26Tr vyjede na linku s cestujícími již v úterý 4. června odpoledne, kloubový trolejbus 27Tr čeká první jízda s cestujícími v některém z následujících dnů.
Jeden nový kloubový trolejbus získala dopravní společnost již letos na přelomu března a dubna. Šlo o typ Škoda 25Tr Citelis, který již cestující veřejnost dostatečně znala z provozu starších obdobných vozů. Nový trolejbus 25Tr už jezdí od dubna na linkách a je označen evidenčním číslem 410. Tento vůz nemá klimatizaci, ale je vybaven pomocným dieselagregátem pro jízdu mimo trolejové vedení.
Oba nové trolejbusy 26Tr a 27Tr Solaris jsou vybaveny klimatizací, ale nemají dieselagregát, takže nemohou jezdit mimo trolejové vedení nebo při výpadku proudu. Technické předpisy totiž neumožňují, aby měl trolejbus současně dieselagregát i klimatizaci, protože by dosahoval příliš velkého zatížení náprav. Dopravní společnost bude proto v budoucnu nakupovat jak klimatizované trolejbusy bez dieselagregátu, tak nadále i neklimatizované trolejbusy s dieselagregátem. Cílem je udržovat určité procento trolejbusů s agregátem pro nasazování na okrajových nezatrolejovaných úsecích některých linek a jako pojistku, aby se doprava nezastavila při nenadálých výpadcích elektrického napájení sítě, při montážních pracích na trolejovém vedení a podobně.
V návaznosti na pořízení nových trolejbusů bude Dopravní společnost Zlín – Otrokovice vyřazovat a nabízet k odprodeji svá nejstarší vozidla, aby se počet provozovaných trolejbusů udržoval dlouhodobě na stavu asi 57 vozů. Nejstarší zlínské trolejbusy Škoda 15Tr byly vyrobeny už v roce 1991 a mají najeto přes jeden milion kilometrů.