Organizátoři z AK Barum Zlín v AČR stáli před letošním ročníkem Star Rally Historic před velkým dilematem. Po pěti předešlých sezonách chtěli soutěž historických aut obměnit a zpestřit. Vodítkem nakonec byla četná přání účastníků závodit na čas a ne jen podle hodnocení diváků či sestavené jury. Letošní Star Rally tedy poprvé přináší jak zaběhnutou a nehodnocenou demonstrační jízdu, tak i regulérní měřenou soutěž, na kterou je nyní kladen hlavní důraz.
Prvotní obavy pořadatelů, jak se tento formát ujme, vzaly celkem rychle za své. Po uzávěrce přihlášek registrovali téměř třicet posádek nahlášených do jízdy rally legend a prakticky shodný počet posádek v historické rally. S napětím očekávaný krok se tedy vyplatil a letošní ročník bude na posádky jednoznačně nejbohatší z celé dosavadní historie.
A na koho se tedy fanoušci u trati mohou těšit? Do Zlína zavítá početná skupina pravidelných účastníků seriálu MČR-HA v čele s Jiřím Navrátilem a jeho krásným Fordem Sierra RS Cosworth. Stylovou trojku na své „trojkové“ BMW M3 dostal Lubomír Tenkl, jenž si podobně jako Navrátil odbude na zlínské soutěži historiků svou premiéru. S dvojkou na dveřích vyrazí tradiční zlínský host a předloňský vítěz Star Rally, Jozef Béreš ze Slovenska, který opět přijede se svým Audi Quattro. Startovní číslo 4 poveze pro změnu loňský vítěz, domácí Jaroslav Vančík s Ladou VFTS. Úvodní pětku doplní mohutné kupé Mercedes-Benz 500 SLC rovněž domácího Aleše Máčaly, mimochodem úřadujícího mistra Slovenska v kategorii historických automobilů. I další pozice startovní listiny obsahují zajímavá jména, nebudou chybět třeba někdejší účastníci „velké“ barumky jako bývalý tovární jezdec Škody Motorsport Jindřich Štolfa (nyní se Škodou 130L), spolujezdecká legenda české rallyové scény Karel Jirátko (tentokrát za volantem BMW 2002 Ti), nebo pravidelní zahraniční hosté předešlých ročníků Star Rally jako Attila Szikszay z Maďarska (Ford Escort RS 2000 Mk I.) nebo Johann Riedler ze sousedního Rakouska (Audi 200 Quattro).
Ani startovní pole demonstrační jízdy rally legend nesešlo na úbytě. Ba právě naopak! Letošní Star Rally nabídne jak davy burcující showmany zastoupené Jozefem Bérešem jun. s Audi Sport Quattro S1, tak zajímavé závodní speciály, které se doposud ve Zlíně ještě nikdy předtím neobjevily. Příkladem je Lancia 037 Rally, která ani v dobách své největší slávy v první polovině osmdesátých let dvacátého století nenalezla cestu na moravskou rally a svůj ostrý debut si odbude až nyní, po plných třiceti letech. Silný italský speciál s motorem Abarth a pohonem zadních kol představí Giuseppe Volta, specialista na historické Lancie a jejich velký milovník. Zajímavé bude rovněž představení evoluce vozu Škoda 130 LR, která ale kvůli zrušení skupiny B v roce 1987 na soutěžní tratě nikdy nevyjela. S tímto unikátem pojede František Soukup. A neméně atraktivním kusem je i speciál Škoda 160 RS MTX. Automobil vznikl v roce 1983 a kombinoval karoserii vozu Škoda Garde s ruským motorem Lada 1600. Kvůli neudělené homologaci se jeho kariéra rychle uzavřela, přesto, na rozdíl od předešlých vozů, nebude na zlínských tratích nováčkem. Škoda 160 RS MTX se totiž na Barum Rally ukázala už v roce 1984, byť jen pouze v roli předjezdeckého vozidla. Celkem vznikly pouhé tři exempláře. Ten, který do Zlína přiveze Stanislav Kafka, v letošním roce podstoupil velice důkladnou a pečlivou renovaci.
Kromě těchto unikátů se fanoušci mohou těšit také na o něco modernější techniku – startovní listina Star Rally 2013 například obsahuje dva kit cary z devadesátých let. Dvoulitrový Renault Clio Maxi, který má původ u vítěze Barum Rally 1999 Poláka Kuliga, mohli diváci vidět v rukou Petra Žaludka již v minulosti, poprvé se však ve Star Rally předvede v Česku ještě nedávno hojně rozšířená třináctistovka Škoda Felicia Kit Car. Jeden její exemplář bude po východomoravských tratích vodit domácí Lubomír Minařík. Kromě toho je samozřejmostí účast celé škály dalších vozů značky Škoda, od sportovních kupátek 130 RS (s tou ve žlutomodrých barvách někdejšího Barum teamu pojede stejně jako před třiceti lety Jiří Urban) přes sedany 130 LR až po hojně zastoupené Favority. Nejen zahraniční návštěvníci pak ocení klasické vozy ze sedmdesátých a osmdesátých let Porsche 911 SC, Datsun 240 Z či Lancia Delta HF Integrale (tu bude pilotovat Alessandro Pasquale, mimochodem ředitel Karlovarských minerálních vod). I v demonstrační jízdě se ukážou zajímavá jména z historie barumky, například Peter Holub, jenž se v roce 1987 zapsal do paměti diváků zejména dlouhými smyky s ne zrovna typickým soutěžním vozem – rudě zbarveným Mercedesem 190 E.
Rekordní Star Rally tedy nabízí řadu lákadel. Samotná rally proběhne ve dnech 30. a 31. srpna, kdy její startovní pole po pátečním ceremoniálním startu a průjezdu městskou rychlostní zkouškou zamíří na tradiční sobotní vložky Biskupice, Troják, Semetín a Pindula. Cíl na zlínském náměstí Míru je plánován na sobotu, 17:30 hodin. Celá rally měří necelých 225 kilometrů, souhrnná délka rychlostních zkoušek činí 78,95 kilometrů.