V kraji přibývá okružních křižovatek

ZLÍNSKÝ KRAJ - Celkem 22 nových okružních křižovatek vzniklo na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji během doby existence příspěvkové organizace Ředitelství silnic Zlínského kraje. Serveru Zlin.cz to za silničáře uvedl Vojtěch Cekota.

Většina z křižovatek významně přispěla ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

„Když naše organizace vznikla, existovaly na krajské silniční síti jen čtyři okružní křižovatky: jedna v Luhačovicích, dvě ve Vsetíně a jedna ve Starém Městě. Dnes jich evidujeme už 26. Na realizaci většiny z nich jsme se finančně podíleli. Dalších pět nových okružních křižovatek plánujeme vybudovat v příštích třech letech,“ poznamenal šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý. Mělo by jít v roce 2014 o křižovatky Kroměříž-Kotojedy a na silnici Dolní Lhota – Luhačovice, o rok později by se měla stavět okružní křižovatka silnice III/4972 s místní komunikací ve Zlíně-Malenovicích, v roce 2016 jsou na seznamu rondely v Holešově a v Uherském Hradišti-Jarošově.

Z dvaadvaceti nových okružních křižovatek zajišťovalo Ředitelství silnic Zlínského kraje investorství v devíti případech. Cena těchto investic činila asi 60 milionů korun. Kromě toho Ředitelství silnic Zlínského kraje na některé křižovatky přispívalo ze svých provozních prostředků. Například když si okružní křižovatku přála na krajské silnici vybudovat obec, silničáři zaplatili nové povrchy vozovek.

Ve Zlínském kraji bylo kromě toho postaveno v letech 2001 až 2011 ještě pět okružních křižovatek na státních silnicích I. třídy: tři ve Valašském Meziříčí, jedna v Hulíně a jedna v Lešné na Vsetínsku. Jejich investorem bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR.

„Nechceme, aby se z výstavby okružních křižovatek stala móda nebo aby obce mezi sebou soutěžily, která už má okružní křižovatku a která ještě ne. Mělo by se vždycky vycházet z dopravně-bezpečnostního posouzení. Jsou místa na silniční síti, kde je vybudování okružní křižovatky smysluplné, kde kruhový objezd zpřehlední dopravní situaci, zklidní dopravu, zmenší nebezpečí kolizí vozidel a zejména jejich následků. Také jsme si ověřili, že aby okružní křižovatka dobře fungovala, měla by mít vnější průměr minimálně 32 metrů. Někde na ni není dostatek místa a rondel o menším průměru působí problémy zejména při průjezdu nákladních vozidel,“ vysvětlil Bronislav Malý.