„Je to bič na klamavou reklamu, která je založená na nepravdivých tvrzeních o vlastnostech krémů a kosmetických procedur. Reklamy často budí dojem, že zákazníci již po jedné aplikaci zázračně omládnou. Zatímco odborníci se propagačním trikům smějí, oklamaným klientkám často zbývají oči pro pláč a prázdná peněženka. Vyvinutá metodika je příspěvkem pro řešení aktuálního problému ochrany spotřebitele,“ poznamenala Trubelíková.
Díky nové vyhlášce EU, platné od července letošního roku, musejí výrobci kosmetiky doložit, že jejich výrobky jsou prokazatelně účinné, jak tvrdí. „Vyvinuli jsme a ověřili metodiku, jejíž principem je 3D scanování reliéfu kůže. Díky němu je možné s vysokou přesností měřit změnu hloubky či objemu vrásek. Metodiku jsme testovali na ženách různého věku od 30 let do 60 let,“ vysvětlil šéf výzkumu Rahula Janiš z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Absolventka fakulty technologické Andrea Zapletalová na téma vypracovala diplomovou práci, kterou ocenila i Kosmetická společností ČR. „Výsledky diplomové práce jsme prezentovali na Mezinárodní kosmetologické konferenci v Luhačovicích Tady vzbudila zaslouženou pozornost a zájem firem z oboru,“ dodal Janiš.
Podle jeho slov jsou zákazníci ve snaze omládnout ochotni utratit až nekřesťanské peníze a výsledek je přitom nulový. Řada reklamních sdělení vychází ze srovnávací fotodokumentace před a po zákroku. Ta může být často zavádějící díky možnostem počítačových úprav. „Těší mě, že naší prací přispějeme ke snížení počtu zklamaných zákazníků. Na druhé straně to je voda na mlýn kosmetickým firmám, které produkují kvalitní, účinné výrobky. A snad dojde i k zániku nesmyslných reklamních blábolů o nadpřirozených schopnostech kosmetiky,“ uzavřel Janiš.