Mírná zima šetří silničářům peníze i silnice

ZLÍN - Zástupci Ředitelství silnic Zlínského kraje si letošní průběh zimy pochvalují - údržba silnic stojí méně než uplynulé roky a navíc povrch vozovek je zatím téměř bez výtluků. Serveru Zlin.cz to za Ředitelství silnic Zlínského kraje řekl Vojtěch Cekota.

Od října do konce loňského roku stála zimní údržba silnic II. a III. třídy necelých 24 milionů korun. Bylo pluhováno 15,5 tisíce kilometru krajských silnic, při posypu najely sypače necelých 33 tisíc kilometrů. Spotřebovalo se 1 229 tun soli a 3 239 tun inertního posypu. V letech, kdy je dostatek sněhu a často mrzne, bývají tato čísla mnohem vyšší. Například během výrazně chladnějšího počasí, které panovalo v říjnu až prosinci 2010, byly náklady na zimní údržbu dvojnásobné, pluhovalo se až desetinásobně více kilometrů silnic. Spotřeba soli tehdy činila 3 695 tun a inertního posypu téměř 13 tisíc tun.

„Určitá část nákladů na zimní údržbu silnic je konstantní bez ohledu na počasí. Na podzim se například rozmisťují v terénu zásněžky, musí se v plném rozsahu připravit technika, po celou zimu se drží nepřetržitá služba na dispečincích a sypače jsou v pohotovosti, i když se nevyjíždějí. Ale výsledná částka nákladů je samozřejmě výrazně nižší než v období, kdy je krajina i v nížinách pod sněhem a kdy vlhké vozovky namrzají,“ uvedl šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Velký přínos zatím mírného průběhu zimního počasí spočívá podle šéfa silničářů v tom, že nastal zatím jen malý počet takzvaných mrazových cyklů (zmrznutí a rozmrznutí vody v drobných prasklinkách vozovek), takže se do prvního lednového týdne letošního roku nestačily vytvořit téměř žádné výtluky a povrch vozovek je oproti jiným letům v poměrně dobrém stavu. Je šance, že i když ještě přijde zimní počasí, jarní opravy výtluků už nebudou muset být tak rozsáhlé jako v některých jiných letech a že se motoristům bude po silnicích lépe a bezpečněji jezdit.

Pracovníci organizací Správa a údržba silnic, kteří zimní údržbu krajských silnic zajišťují, nezahálejí, ani když nesněží. „Teplé počasí umožňuje, aby se věnovali i jiným pracím, se kterými se normálně počítalo až na jaře,“ upřesnil provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka. Silničáři tak mohli i v prosinci a na začátku ledna například opravovat svodidla, svislé dopravní značení, dosypávat krajnice, vyřezávat uschlé stromy podél silnic a podobně.