Šmejdi na kolenou? Nenechte se mýlit

Šmejdi dostali v průběhu minulého roku citelnou ránu. Předváděcí akce teď musejí dopředu hlásit České obchodní inspekci. A ta tak daleko lépe než v minulosti ví, kdy a jak nekalým praktikám bránit. Jenže takzvaní šmejdi na kolenou nejsou.

Na regionálním diskusním fóru o ochraně spotřebitele na zlínské univerzitě bylo živo. Společnost pestrá, hlavní host Olga Sehnalová, europoslankyně, která se ochraně spotřebitelů věnuje dlouhodobě. A mezi dalšími třeba vrchní rada České obchodní inspekce Zdeněk Krul.

Prodejci samozřejmě s typickým českým pohledem na nové věci hledají skulinky v zákoně. A tak například nemusejí hlásit degustační akce, které jsou z předváděček vyjmuty,“ říká Krul. „Je pak logické, že přijdete třeba na zabíjačku podle pozvánky a znovu vám tam nutí předražené vysavače,“ přidává Krul zajímavou a udivující zkušenost.

Jindy zase prodejci využívají databází svých zákazníků, už neoslovují letáky nejširší veřejnost, ale míří jen za lidmi, které mají v kontaktech. A to telefonicky i formou dodávek letáků přímo na dané adresy.

Europoslankyně Olga Sehnalová se problematice věnuje v širším evropském kontextu. Na fórum ve Zlíně přišlo kolem sto padesáti lidí. Mluvilo se především o přetrvávajících praktikách nekalých prodejců, ale šíře záběru kroměřížské političky, původním povoláním lékařky, je mnohem širší.

Dnes se rozmáhají například podvody s internetovým prodejem. Tohle je samozřejmě problém Evropské unie, ale i třetích zemí, často je nad lidské síly dohledat, kdo podvodné obchody řídí. Nejvíce problémů je na jihu Evropy, nejméně ve Skandinávii,“ říká europoslankyně.

Co se týče zařazení České republiky do žebříčku podobných podvodných jevů, je podle Sehnalové mezi zeměmi EU na páté příčce odspodu.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x