Nezvykle teplé počasí letošní zimy pokračuje a plně se projevuje i ve statistikách silničářů. Po teplém prosinci a lednu následoval teplý únor a ani první březnová dekáda nepřinesla žádnou změnu.
Statistika silničářů při zimní údržbě krajských silnic za měsíc únor je následující: pluhovalo se 8 241 kilometrů silnic, posypávalo se 14 499 kilometrů, spotřebovalo se 474 tun soli a 1 386 tun inertního posypového materiálu. Náklady činily 8,999 milionu korun. Za loňský únor činily náklady na zimní údržbu rekordních 46,025 milionu korun, v roce 2012 to bylo 28,809 milionu korun.
Za poslední desetiletí měli silničáři nižší únorové náklady na zimní údržbu silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji pouze v roce 2007. Tehdy byly náklady 7,027 milionu korun. V součtu dvou po sobě následujících zimních měsíců leden a únor jsou letošní výkony a náklady spojené se zimní údržbou silnic historicky nejnižší za celou dobu sledování v působnosti Ředitelství silnic Zlínského kraje, tedy od zimy 2002/2003. Celkové náklady za dosavadní část zimního období 2013/2014 nyní dosahují na krajských silnicích částky 45,344 milionu korun. Před rokem to bylo za stejné období více než dvakrát tolik – 118,378 milionu korun.
„Nechtěl bych to zakřiknout, sníh by ještě mohl přijít, ale zatím máme našlápnuto k tomu, že náklady na zimní údržbu krajských silnic v zimě 2013/2014 budou nejnižší v historii naší společnosti,“ poznamenal náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.
Stejně jako v prosinci a lednu pracovníci vyčlenění pro zimní údržbu silnic v teplých dnech nezaháleli a věnovali se ostatním pracím na krajské silniční síti. Čistili příkopy, prořezávali vegetaci podél silnic, opravovali svodidla, zábradlí a svislé dopravní značení. Na těchto pracích odvedli v únoru výkony za 12 milionů korun.
Z důvodu prokazatelných úspor provádí Ředitelství silnic Zlínského kraje změnu provozního plánu na letošní rok. Část původně určených prostředků na zimní údržbu ve výši 30 milionů korun bude přesunuta na posílení prací při obnově povrchů vozovek, opravách silničního příslušenství a na souvislou údržbu sinic.