Zlínská základní škola na třídě Svobody v Malenovicích se vzdělávání mimořádně nadaných dětí věnuje ve stále zdokonalovaných programech už od roku 2007.
Ondra a Adam zrovna mířili na zkoušky na nečisto, bylo by velkým překvapením, kdyby u těch ostrých na gymnázium neuspěli. „Já mám moc rád češtinu, píšu básničky, povídky, teď naposledy třeba bajku,“ povídá páťák Adam. Méně už mu voní matematika, ale má z ní pochopitelně jedničku.
„Já matematiku a geometrii přímo miluju, jdou mi, je to nejlepší předmět,“ přidává se další žák páté třídy Ondra, když hodnotí předmět, který jiným dětem působí problémy.
„Naši absolventi míří z velké míry na gymnázia, nejvíce ve Zlíně, ale také v Otrokovicích či Kroměříži, jsou zvyklí být tahouny kolektivu, většinou se jim to daří i nadále, ale není to úplné pravidlo, někdy to ve velkém kolektivu nemusí být vůbec snadné,“ nastiňuje další postup dětí poté, co opustí brány malenovické základky, tamní ředitelka Zdeňka Jančíková.
V pěti třídách pro mimořádně nadané chlapce a děvčata s velkým intelektovým vybavením jaksi od přírody mají ve škole 48 dětí, učí se a zdokonalují v malých kolektivech.
„Tady máte naše „absolventky“, děvčatům se dobře daří na gymnáziu ve Zlíně. To jsou jazykové specialistky, umějí několik jazyků už na velice slušné úrovni, třeba čínštinu,“ ukazuje na dvě předslečny Markétu a Alžbětu ředitelka Jančíková. Stejně tak se s jazyky předalekých krajin dobře pasuje třeba Vilém.
Cílem do budoucna je rozšíření rozvoje intelektuálních schopností dětí. „Opravdu nám půjde o to, zachytit rozvoj mimořádně talentovaných dětí, ale v návaznosti na to i těch, které jsou nadprůměrné a svůj talent dosud tolik nerozvíjely.“