Silničáři spočítali náklady na zimní údržbu

ZLÍNSKÝ KRAJ - Silničáři vystavili závěrečný účet za zimní údržbu. Zima byla nejmírnější v historii Ředitelství silnic Zlínského kraje, uvedl za společnost Vojtěch Cekota.

V březnu se pluhovalo 153 kilometrů silnic, posypávalo se na 703 kilometrech. Posypové soli se spotřebovalo 16 tun, inertních materiálů 40 tun. Náklady vyčíslili silničáři na pouze 3,2 milionu korun. Druhý nejmírnější březen byl v roce 2012, kdy náklady činily 6,5 milionu korun.

Za celé zimní období se od října 2013 do konce letošního března 2014 pluhovalo na 26 783 kilometrech krajských silnic, posypalo se 72 928 kilometrů. Soli se za celou zimu spotřebovalo 2 494 tun, inertních materiálů 7 174 tun. Náklady dosáhly 48,573 milionu korun. Pro srovnání – loňská zima přišla krajské silničáře na 142,5 milionu korun. Druhá nejmírnější zima v historii Ředitelství silnic Zlínského kraje byla v letech 2006/2007. Tehdy dosáhly náklady na zimní údržbu 59 milionů korun.

„Uplynulá zima byla nejmírnější ze všech, během kterých jsme ve Zlínském kraji v posledních dvanácti letech organizovali zimní údržbu silnic. Po vyčerpávající zimě 2012/2013 nás nyní příroda nechala trochu vydechnout,“ řekl šéf silničářů Bronislav Malý. Loňská zima byla podle něj extrémní co do náročnosti a nákladnosti zimní údržby, letošní je extrémní svou mírností, malým množstvím srážek a nízkými náklady.

Ve skladech organizací Správa a údržba silnic zůstalo množství nespotřebované soli. Protože tato sůl obsahuje přísady, které zabraňují jejímu spékání, zůstane sůl silničářům na příští zimu.

Díky menším nárokům na odklízení sněhu mohli silničáři během zimy realizovat řadu jiných činností na silnicích. Prořezávali silniční zeleň, čistili příkopy, upravovali svodidla, dopravní značení a podobně. „V našem rozpise provozních prostředků přesouváme 40 milionů korun ze zimní údržby na jiné práce, což bude zejména obnova povrchů, souvislá údržba vozovek a opravy silničního příslušenství,“ doplnil Malý.

Zásluhou mírné zimy je také na vozovkách v porovnání s jinými roky poměrně málo výtluků a obvyklé lokální vysprávky povrchů po zimě budou rychlejší. Místo zaplňování drobných výtluků budou moci silničáři opravovat, kde je to potřebné, větší a souvislejší plochy vozovek a výsledky těchto prací budou mít dlouhodobější charakter.

Posledním březnovým dnem skončil nepřetržitý provoz dispečinků zimní údržby. Pro neodkladné zásahy na silnicích nyní funguje takzvaná letní pohotovost.