Silničáři letos vynaloží na souvislou údržbu vozovek miliony korun

ZLÍNSKÝ KRAJ - Přibližně 10 milionů korun vynaloží v tomto roce Ředitelství silnic Zlínského kraje na takzvanou souvislou údržbu silnic II. a III. třídy. Serveru Zlin.cz to za silničáře uvedl Vojtěch Cekota.

Pokládkou udržovacích nátěrů nebo metodou položení mikrokoberců se zlepší stavebně technický stav 10 úseků krajských silnic o celkové délce 14,2 kilometru.

Technologie souvislé údržby představují méně nákladnou variantu zlepšování technického stavu silnic, než je technologie plošné obnovy. Zatímco při plošné obnově dochází k odfrézování starého povrchu a položení nového koberce ze živičné směsi, v případě souvislé údržby se povrch vozovek uzavře položením souvislé vrstvy materiálu do tloušťky dva centimetry, takže silnice může lépe odolávat povětrnostním vlivům a zejména zimním mrazovým cyklům. Práce jsou hrazeny z provozních prostředků Ředitelství silnic Zlínského kraje určených pro opravy a údržbu silnic a jejich příslušenství.

Při použití technologie udržovacího nátěru se na suchou vozovku nastříká asfaltová emulze a do ní se vsype a zaválcuje kamenivo o velikosti od dvou do osmi milimetrů. Na vozovce tak zůstává vrstva kameniva, která se dále dohutňuje tlakem pneumatik vozidel při běžném provozu. Během tří dnů vzniká na povrchu komunikace potřebná kompaktní vrstva. „Po vozovce ošetřené touto technologií mohou automobily okamžitě jezdit. Motoristé zde ale musejí na několik dnů snížit rychlost na 30 kilometrů v hodině. Upozorní je na to přechodné dopravní značení. Pokud někdo tuto rychlost překročí, vzniká poměrně velké riziko odlétávání kaménků a rozbití oken jiných vozidel,“ podotkl Cekota.

Technologie položení mikrokoberce za studena pro změnu spočívá v tom, že speciální souprava nanáší na suchý povrch komunikace směs modifikované asfaltové emulze s drobným kamenivem. Ocelový rám tuto vrstvu roztírá do roviny. Zatvrdnutí vyžaduje 30 až 60 minut času, kdy na tento povrch nesmějí najíždět žádná vozidla. Technologie se používá na více zatížených vozovkách a v průtazích obcemi.

„Práce na popsaných opravách začnou koncem června, pravděpodobně v týdnu od 30. června. Závisí to i na aktuálním počasí, protože do těchto prací nesmí pršet. Termín jejich dokončení je stanoven na konec srpna,“ dodal Cekota. Plocha všech úseků opravovaných metodou souvislé údržby dosáhne letos 82 tisíc čtverečních metrů, v délkovém vyjádření to bude 14,23 kilometru. Celková cena je stanovena na 13,699 milionu korun.

V loňském roce vynaložilo Ředistelství silnic Zlínského kraje na souvislou údržbu vozovek částku 3,350 milionu korun.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x