V příštím týdnu proběhnou organizované cyklojízdy v rámci jejich zprovoznění. „Příprava obou staveb byla velmi náročná, v jejím průběhu jsme museli řešit řadu problémů, ty nejzávažnější se týkaly výkupů potřebných pozemků. Tříleté úsilí se nám nakonec podařilo dotáhnout do úspěšného konce, i když jsme sami chvílemi ztráceli víru, že se stavby s ohledem na řadu komplikací podaří postavit. Cyklisté je jistě přivítají, jen je škoda, že se je nepodařilo postavit dříve,“ prohlásil radní Josef Novák, který je garantem výstavby cyklostezek ve Zlíně.
Délka nové cyklostezky mezi Zlínem a Otrokovicemi je dlouhá 3,55 kilometru a ve většině své délky kopíruje levý břeh Dřevnice. Na východě navazuje za obchodním centrem Unihobby na dříve vybudované úseky od Intersparu. Na západě na hranici katastru, přibližně na konci areálu firmy Tajmac, se napojuje na úseky, které v záři dobudovalo město Otrokovice. Vzniká tak souvislé cyklistické propojení od Intersparu do centra Otrokovic o délce více než osm kilometrů. Příprava stavby byla zahájena v roce 2011, náklady Zlínské části stavby dosáhly částky 15,6 milionu korun, z toho 12,1 milionu korun pokryla dotace z Regionálního operačního programu NUTS II Střední Morava.
Délka nové cyklostezky mezi Lešnou a Lukovem je dlouhá 1,34 kilometru. Začíná u hlavního vstupu do Zoo Zlín, kde se napojuje na úseky vedoucí z centra Zlína, dále pokračuje podél areálu zoo, který před začátkem klesání k Lukovskému potoku opouští a dále pokračuje okrajem lesa a skrz les. Dole u silniční zatáčky pod areálem zoo napojuje Lukovskou část cyklostezky, která je v provozu již do minulého roku. Vzniká tak souvislá cyklostezka od Cigánova do centra Lukova o délce téměř 10 kilometrů. „Poslední část úseku za areálem Zoo Zlín není vhodná pro in-line bruslaře s ohledem na prudké klesání do údolí Lukovského potoka. Důrazně apeluji na bruslaře, aby zde zbytečně neriskovali,“ upozornil Josef Novák. Příprava stavby byla zahájena v roce 2009, náklady stavby dosáhly částky 13,5 milionu korun, z toho 8,6 milionu korun pokryla dotace z Regionálního operačního programu NUTS II Střední Morava. Do ceny stavby se výrazně promítla nutnost vybudování dešťové kanalizace pro odvodnění přilehlé silnice.
Provoz na obou cyklostezkách bude zahájen cyklojízdami pro veřejnost. V úterý 7. října bude otevřena cyklostezka Zlín – Otrokovice, sraz zájemců o cyklojízdu je na náměstí Míru v 16 hodin. O den později se cyklojízda uskuteční na stezce mezi Lešnou a Lukovem. Sraz cyklistů je opět na náměstí Míru v 16 hodin. Pro účastníky cyklojízd bude připraveno drobné občerstvení. Cyklojízdám bude asistovat Městská policie Zlín, která pomůže zajistit bezpečný průjezd pelotonu z náměstí k začátkům cyklostezek.
Síť cyklostezek se bude nadále rozrůstat, plánují se stavby hned několika nových úseků, některé stávající se budou rekonstruovat.
Rekonstrukci čeká například cyklostezku mezi Burešovem a Vršavou. „Povrch stezky je tu zvlněný s řadou destrukcí. Město Zlín získalo na opravu dotaci ve výši 1,6 milionu korun, celkové náklady stavby budou 1,9 milionu korun. Délka úseku je 0,64 ilometru, a nvý povrch bude hladký a vhodný i pro in-line bruslaře,“ upřesnil Dvořák.
Novinek se očkají i cyklistické stezky v centru města. Stávající síť cyklostezek na území města je fragmentovaná, jednotlivé úseky vedou od okraje města k centru, kde končí a samotné centrum je pro cyklisty velmi obtížně průjezdné po frekventovaných komunikacích. To by se do budoucna mělo změnit. „Připravujeme stavbu, kterou pracovně nazýváme Městská obslužná cyklostezka. Ta povede podél jižního okraje třídy T. Bati od Intersparu přes náměstí Práce, Gahurův prospekt, dále severním okrajem Parku Komenského, dále podél severního okraje třídy T. Bati kolem náměstí Míru, Komerční Banky až na ulici Podvesná XVII k Lidlu, a odsud ke Krajské nemocnici T. Bati,“ konstatoval Josef Novák. Celková délka Městské obslužné cyklostezky bude 4,4 kilometru. Některé dílčí úseky už stojí, například úsek od Komerční banky k ulici Lorencova.
Neméně důležité je propojení Zlína cyklostezkou směrem na východ. „Chceme v Přílukách u mostu navázat na konec stávající cyklostezky od Bartošovy čtvrti a vést cyklisty dále na východ mimo průmyslovou zónu a frekventované silnice do Lůžkovic a Lípy. Jsme na začátku přípravy této stavby,“ dodal Novák.