Studie odhalila nebezpečná místa při přecházení, absenci přechodů pro chodce i celých úseků chodníků, lokality s vysokým nebezpečím kolize aut a chodců i nedostatek parkovacích míst v blízkosti školy.
„Cílem celého projektu bylo řešit kritickou dopravní situaci kolem základní školy a vytvořit dopravní studii, která by prostřednictvím navržených opatření zlepšila bezpečnost pohybu dětí při cestách do školy. Dnes je v okolí školy mimořádně vysoký pohyb aut, prakticky neexistují žádné parkovací plochy a v hustém provozu aut a autobusů procházejí žáci po komunikacích, na nichž nevedou žádné chodníky,“ popsal význam studie ředitel základní školy Karel Ptáček. „Rada města od nás obdržela odborný výstup, který se zabývá komplexním řešením problémové dopravní situace. Získala tak vodítko a směr, kterým se může při realizaci nápravných opatření řídit,“ dodal.
Výstupy projektu označily několik míst, která jsou kvůli hustotě dopravy či chybějícím přechodům nebo chodníkům potenciálně nebezpečná. Riziko vážné nehody se například ukázalo jako reálné na křižovatce ulic Školní a Dlouhá, kde studie navrhuje zpomalovací zvýšení vozovky a vybudování parkovacího stání pro 40 aut mimo prostor křižovatky.
Dalším kritickým bodem je křižovatka ulic Dlouhá a Sušilova, kde se ve velmi malém prostoru setkávají auta a chodci. Zde je možná výstavba nového chodníku, odklonění trasy pěších mimo auta a také zobousměrnění jiné komunikace ke škole, aby se v ulici Sušilova provoz snížil. Bude to ulice Školní od křižovatky u základní školy po ulici Cyrilometodějskou.
„Třetí nejzávaznější problém je v celé ulici Dlouhá, kde chybí chodník a pěší se pohybují po vozovce. Studie zde navrhuje nový chodník na celé horní straně, od Startého města až po učitelskou bytovku,“ jmenoval z nejpalčivějších dopravních otázek ředitel školy.
Dílčím cílem projektu bylo motivovat rodiče a děti, aby před automobilovou dopravou do školy upřednostnili pěší chůzi nebo jízdu na kole. Jako první z řady opatření proto vznikl přístřešek pro kola, na nějž přispěla dotací 35 tisíc korun Nadace Partnerství, 60 tisíc poskytlo Město Valašské Klobouky.
Jiná opatření už zůstávají v režii města. To letos dokončilo některé nové přístupové chodníky ke škole za několik set tisíc korun a připravuje další etapu úpravy komunikací pro rok 2015. Realizuje také projekt Bezbariérové město, díky kterému odstraňuje z hlavních tras po městě překážky pro pohodlný pohyb chodců, handicapovaných i maminek s kočárky, a začalo se si se stavbou páteřní cyklostezky.