Představen bude umělecký obor sochařský a kresba. Dva vynikající umělci naší současné výtvarné scény, ovšem naprosto odlišného výrazu k sobě mají překvapivě docela blízko.
„Společnou charakteristikou obou pánů je tvorba soch a kreseb, při které ctí tradiční techniku a postupy, smysl pro poctivé řemeslo. Často upřednostňují figurativní tvarosloví. Rozdíl nalezneme pouze ve volbě prostředků, ve výsledku a v naprosto odlišné vizualizaci prací,“ vyzvedla základní rysy Milada Frolcová, kurátorka výstav.
Orieškova síla sochařského vyjádření tkví v jeho jedinečných modelačních schopnostech, v práci s hlínou, voskem a následné finalizování do bronzové podoby. Šarše se ve své práci soustřeďuje na tvorbu plastik, objektů a reliéfů z nejrůznějších hmot a látek, se kterými nakládá vždy nečekaným a originálním způsobem.
„Šarše navíc využívá kromě obvyklých tvůrčích technik a tradičních přírodních materiálů, jako je dřevo, kámen, oblázky, textil nebo kov, i nezvyklé předměty. Například mušle, šnečí ulity. Nebojí se experimentovat i s druhotně využitými průmyslovými výrobky, jako je kolo, rudl, dráty nebo rádio, bruska, lampy. Působivým dojmem je kombinuje a skládá, a dokonce oživuje, což se stane i při této výstavě,“ rozebrala Frolcová rukopis jednoho z autorů.
Zatímco o téměř generaci starší Peter Oriešek se objevil na výtvarné scéně v 60. letech 20. století, Šarše vychází z postmodernismu 80. let minulého století.
„Peter Oriešek se řadí mezi umělce nové figurace. Jeho díla jsou významově mnohoznačná, jinotajná, vždy však dokonale provedena, obdiv k italským mistrům renesance a baroka nelze přehlédnout. V jeho tvorbě je zřejmý zájem o tělesnost člověka nebo zvířete. Kořeny tvorby můžeme hledat i v umění antického Řecka, inspiruje se například bájemi, které vyprávějí příběhy o Lédě s labutí nebo o Mínotaurovi, metamorfózami,“ přiblížila Frolcová i druhého autora, kterému je věnován přízemní sál Galerie Slováckého muzea.
Michal Šarše je ztělesněním čisté tvořivosti a výtvarné hravosti. Díla vznikají poměrně dlouho a některé vystavené exponáty mohou připomínat například indiánské totemy. Jeho složitě strukturované sochy-objekty jsou magickým ponorem do záhad lidského nitra a jakousi svéráznou, symboly naplněnou mytologií.