Na zlínských školách fungují minipodniky. Představily se na Podnikatelském fóru

ZLÍN – Představení takzvaných minipodniků, které působí na středních a základních školách ve Zlínském kraji, bylo součástí Podnikatelského fóra, které se v úterý 28. dubna uskutečnilo v prostorách 14I15 BAŤOVA INSTITUTU ve Zlíně. Server Zlin.cz o tom informovala Renata Škrobálková, mluvčí kraje.

Smyslem minipodniků, které jsou založeny na principu takzvané fiktivní firmy, je připravit žáky středních a základních škol na samostatné podnikání a rozvíjet u nich potřebné schopnosti a dovednosti. Pod dozorem pedagogů se děti a teenageři učí objednávat materiál, zpracovávat faktury, tvořit smlouvy, propagovat svoje výrobky a služby, komunikovat se zákazníky a spoustu dalších věcí. Spolupracují přitom s reálnými firmami na trhu.

„Ve Zlínském kraji funguje celkem 14 minipodniků, a to konkrétně na Střední odborné škole Luhačovice, Střední průmyslové škole a Obchodní akademii Uherský Brod, Střední škole průmyslové, hotelové a zdravotnické Uherské Hradiště, Střední škole oděvní a služeb Vizovice, Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické Zlín a na jejich partnerských základních školách,“ sdělil Jan Vandík z krajského úřadu.

Činnost těchto organizací spadá nejen do oborů služeb (gastronomie, cestovní ruch, kadeřnictví nebo tvorba časopisů), ale najdou se mezi nimi i takové, které se zabývají plastovou výrobou, logistikou a skladováním. Například na Střední průmyslové škole a Obchodní akademii Uherský Brod minipodniky suplují reálnou plastovou výrobu. Na základě přijatých objednávek od jedné z luhačovických firem se v rámci jednoho minipodniku vyrábí víčka na vstřikovacím lisu a na to navazuje další minipodnik Logistika a skladování, kde probíhá příjem, výdej, vážení, balení a expedice víček.

Průzkumy ukazují, že žáci středních odborných škol často pociťují nedostatky svého praktického vyučování. A to nejen z hlediska velmi omezených možností výběru firem, u kterých svůj praktický výcvik absolvují, ale také proto, že jsou často u zaměstnavatelů využíváni pouze na pomocné práce. Taková praxe neplní zcela svůj účel a sami žáci si pak svou nedostatečnou průpravu uvědomují.

„Právě existence minipodniků by měla významně přispět k tomu, že prostřednictvím této praktické činnosti ve škole získají užitečné zkušenosti a dovednosti, které pak mohou uplatnit ve svém budoucím povolání,“ dodal Vandík.