První autobusy s klimatizací získala zlínská dopravní společnost do svého vozového parku v polovině roku 2012. Poté, co byla tato novinka příznivě přijata veřejností, byly v letech 2013 až 2014 pořízeny také klimatizované trolejbusy. Ve všech případech šlo o dodávky nových vozů s využitím dotací Evropské unie v rámci Regionálního operačního programu Střední Morava.
„S používáním klimatizovaných vozů v městské hromadné dopravě jsme se setkali nejdříve v zahraničí. Usoudili jsme, že podobný vývoj bude probíhat i u nás, a proto jsme jako jeden z prvních dopravních podniků v Česku začali klimatizaci do nových vozidel také objednávat. Tyto autobusy a trolejbusy budou v provozu dalších 12 až 15 let. Jsem přesvědčen, že v té době už bude klimatizace zcela běžná i v české MHD,“ řekl ředitel dopravní společnosti Josef Kocháň.
Klimatizace se zapíná, pokud teplota uvnitř vozidla dosáhne 26 °C. Zapnutí klimatizace mohou sledovat na dálku i dispečeři. O tom, že přijíždí klimatizovaný autobus nebo trolejbus, se cestující na zastávce může dozvědět již ze zvláštního piktogramu v podobě sněhové vločky, který je umístěn zvenku na karoserii vozidla. Zapnutou klimatizaci jinak cestující zpravidla okamžitě pocítí po nástupu do vozidla, když vnímá o několik stupňů nižší teplotu, než jaká panovala venku na zastávce.
„Aby byla klimatizace za horkého počasí účinná, je zapotřebí, aby cestující neotvírali okna vozidel. S plynulým prouděním horkého vzduchu z venkovního prostředí si klimatizace neporadí,“ upozornil vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.