Trať Otrokovice – Zlín – Vizovice je technicky zastaralá. Poslední rozsáhlejší rekonstrukce se tu uskutečnila v roce 1963. Její stav neodpovídá současným standardům. Od roku 2007 se na řadě jednání probírají důležité otázky směřující k prosazení projektu. „Zlínský kraj inicioval několik jednání a dlouhodobě prosazuje tento záměr jako prioritu v oblasti regionální železniční infrastruktury, přestože příprava projektu a financování z evropských fondů je plně v kompetenci Správy železniční dopravní cesty a Ministerstva dopravy ČR,“ řekl Stanislav Mišák, hejtman Zlínského kraje.
Význam projektu nespočívá jen v integraci systémů železniční, linkové a městské hromadné dopravy, ale pro krajské město především ve vybudování důstojné železniční stanice Zlín – střed a částečné dopravní odlehčení centra Zlína propojením silnice I/49 se sídlištěm Jižní Svahy výstavbou takzvané Prštenské příčky a vybudováním části obchvatu Zálešné jako jedné z etap záměru propojení R49 a I/49.
Účastníci Memoranda o spolupráci, tedy Zlínský kraj, Statutární město Zlín, akciová společnost Bent holding, akciová společnost Cream a Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury, shodně konstatují, že stávající úroveň a kvalitu dopravní obslužnosti města Zlína a jeho okolí je nutné zlepšit s ohledem na aktuální i budoucí požadavky dopravní obslužnosti krajského města Zlína. Významnou roli zde sehrává i proměna bývalého továrního areálu Svitu a jeho přilehlého okolí, které je v těsné blízkosti hlavního regionálního autobusového i vlakového terminálu. Z někdejšího výrobního komplexu postupně vzniká plnohodnotná městská zóna, která je však v současné době dopravně obsloužena na hranici svých přepravních kapacit, a proto je nutné ji technicky posílit a zmodernizovat.
„Ve spojení sil samospráv, hospodářského sektoru a investora vidíme možnost, jak společným úsilím všech zapojených účastníků podpořit veřejný zájem a přispět ke zlepšení dopravních podmínek občanů a návštěvníků krajského města i podnikatelů, kteří mají své firmy v této části Zlína,“ řekl hejtman Stanislav Mišák.
V této souvislosti je potřeba hledat vhodné řešení Dopravního terminálu Zlín-centrum, tedy úzkých vazeb mezi železniční, linkovou veřejnou dopravou a MHD. S tím úzce souvisí projekt Přestupní a výpravní budovy pro odbavování cestujících. Jde o vybudování výpravní budovy železnice, autobusového nádraží a linek MHD ve východní části areálu Svitu, včetně služeb TAXI, Park & Ride a podobně.
Oba tyto záměry (železnice a terminál) ovšem vyžadují strategickou dohodu mezi zástupci samospráv (městem a krajem), hospodářského sektoru (firmami Bent a Cream) a investora na železnici (Správa železniční dopravní cesty). Roli koordinátora – mediátora pro ostatní účastníky Memoranda bude vykonávat Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě.
Memorandum o spolupráci ještě před schválením krajským zastupitelstvem podpořilo také Statutární město Zlín.