Svatomartinské? A co takhle ještě svěží burčák?

UHERSKÉ HRADIŠTĚ - Svatomartinské víno? Modla, zaklínadlo, marketingový tah? Každopádně při vyslovení tohoto spojení u pravověrných vinařů nezískáte zdaleka tolik plusových bodů, kolik by se snad mohlo zdát.

„Pokud vím, tak u nás v Blatnici pod svatým Antonínkem dodává na trh mladé víno v tomto čase jen jedna větší společnost, ale soukromníci toho příliš nevyužívají. To spíš počkáme na nedělní žehnání vína, což je u nás už docela zažitá tradice,“ říká třeba Martin Vyskočil.

V Kyjově a okolí zase na konci týdne na hody otevřou sklepy a pozvou milovníky vína k ochutnávce přímo ke zdroji.

Neznamená to ale, že by to měl Martin u vinařů pošramocené.

„Ale ne, každý se může rozhodnout, jak uzná za vhodné. Myslím, že jde o dobrou propagaci vína jako takového, každopádně skvělý marketingový tah. Vinaři jsou rádi, když se podaří prodat vína z odrůd, která pak přes rok už tolik ceněná nejsou, svatomartinské je zásadně ze šesti odrůd, tří bílých a tří červených. Jmenujme třeba muškát moravský, anebo modrý portugal,“ vypráví ve sklepě v Mařaticích předseda spolku zdejších početných vinařů Bohuslav Jež.

Nejen podle jeho názoru je letos víno výborné, vyzrálé, má zpravidla příjemnou vůni i velmi slušnou cukernatost. A protože byly podmínky pro sběr ideální, není divu, že si pan Jež může na svatého Martina připít pořád ještě naprosto svěžím lahodným burčákem.