Ve Zlíně možná budou jezdit trolejbusy na baterie

ZLÍN – Do Zlína se po sedmi desítkách let možná vrátí trolejbusy na baterie. Technický vývoj elektrobusů i trolejbusů s bateriemi sleduje Dopravní společnost Zlín-Otrokovice pečlivě už tři roky, sdělil serveru Zlin.cz vedoucí údržby vozidel podniku Antonín Červenka. První dva budou asi v příštím roce.

Na samém počátku trolejbusové dopravy před sedmdesáti lety byly trolejbusy ve Zlíně vybavené bateriemi, které vozům umožňovaly kratší jízdu na elektrický pohon i mimo trolejové vedení nebo při výpadku jeho napájení. „Staré trolejbusy mohly vozit na baterie například svatebčany ke kostelu,“ připomněl mluvčí Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Vojtěch Cekota.

V posledních letech se ve Zlíně a Otrokovicích staly zcela běžnými hybridní trolejbusy s dieselagregátem, který jim umožňuje jízdu i se staženými sběrači. Tyto trolejbusy dál jezdí, i když zůstane trolejové vedení bez proudu nebo mohou zajíždět do okrajových částí města nebo blízkých obcí, kde by se nevyplatilo budovat nové trolejové vedení. Patří mezi ně Louky, Lužkovice nebo Želechovice nad Dřevnicí.

Jistou nevýhodu představuje hlučnost naftového motoru agregátu i určitý objem výfukových plynů, které každý spalovací motor vypouští do svého okolí. „Oba zmíněné nedostatky lze odstranit použitím trolejbusů, které se mimo trolejové vedení pohybují na elektřinu z vlastních dostatečně kapacitních baterií. Toto historicky vyzkoušené technické řešení chceme do Zlína v modernějším provedení vrátit. V příštím roce plánujeme pořídit do našeho vozového parku první dva trolejbusy s bateriemi,“ informoval ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

Podnik trolejbusy s bateriemi sleduje už asi tři roky. „Slabou stránkou elektrobusů byl zatím jejich dojezd na jedno nabití a značná hmotnost i cena baterií a jejich kratší životnost, než je životnost celého vozu. Ale samotný provoz je mnohem levnější než při použití naftového motoru. A předpokládáme, že technický vývoj povede k dalšímu zdokonalování baterií,“ doplnil Červenka.

Elektrobus nebo trolejbus pohybující se na baterie spotřebuje na kilometr elektrickou energii asi za dvě koruny bez DPH, zatímco autobus spálí na stejnou vzdálenost naftu asi za desetikorunu. „Bateriové elektrobusy dnes ujedou na jedno nabití asi 120 kilometrů. Na trase však lze použít rychlodobíjecí stanice, díky kterým se dojezd minimálně zdvojnásobí,“ doplnil Cekota.