Trolejbusy ve Zlíně slaví 72 let

ZLÍN - Ve středu 27. ledna uplynulo 72 let od chvíle, kdy do ulic baťovského Zlína, tehdy ještě v těžkém období protektorátu, vyjely a začaly přepravovat cestující první tři trolejbusy. Serveru Zlin.cz to sdělil mluvčí Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Vojtěch Cekota.

„Slavnostní zahájení trolejbusového provozu se ve Zlíně uskutečnilo 27. ledna 1944. Stalo se tak uprostřed zimy a v lednu nebývá počasí na velké oslavování. Pro život tohoto města to byl ale významný okamžik a obyvatelé Zlína a později i Otrokovic z něho mají trvalý prospěch,“ řekl ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.

Za dvaasedmdesát let přepravily trolejbusy ve zlínské aglomeraci zřejmě již hodně přes miliardu cestujících (nyní v celém systému MHD přes 30 milionů za rok, z toho asi dvě třetiny připadají na trolejbusy). Během této doby bylo ve Zlíně a Otrokovicích zařazeno do provozu přibližně 390 krátkých i dlouhých trolejbusů, většinou nově zakoupených.

„Pro elektricky poháněná vozidla městské hromadné dopravy je podstatné, že mají v ulicích měst nulové emise plynných látek, což u autobusů nedokáže zajistit ani ten nejdokonalejší katalyzátor. Trolejbusy mají oproti autobusům také nižší hladinu hlučnosti,“ poznamenal Josef Kocháň.

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice si nedávno spočítala, jak by vypadala produkce emisí v případě, že by byl trolejbusový provoz ve Zlíně a Otrokovicích nahrazen autobusovou dopravou. Například kdyby v roce 1995 všechny kilometry, které ujely v síti MHD elektrické trolejbusy, ujely místo nich autobusy s tehdy rozšířenou normou motorů Euro 0, vypustily by za rok v ulicích Zlína a Otrokovic přes 57 tun znečišťujících látek Nox, PM10, SO2. V roce 2014 – pro převládající motorovou normu Euro 4 – by to bylo stále ještě asi 19,5 tuny těchto znečišťujících látek. A i kdyby byly použity autobusy poháněné plynem CNG, hmotnost jejich emisí by za rok dosahovala stále ještě asi čtyř tun. „Výroba elektřiny také není bez emisí, ale komíny velkých tepelných elektráren lze lépe odsiřovat, zbavovat škodlivých látek i důsledněji monitorovat než jednotlivé výfuky mobilních zdrojů znečištění na silnicích,“ konstatoval vedoucí dopravního úseku dopravní společnosti Pavel Nosálek.

Trolejbusovou dopravu ve Zlíně je podle zlínského radního odpovědného za oblast dopravy Josefa Nováka třeba dále podporovat a rozvíjet. „Je to jeden ze základních pilířů, bez kterého si fungování veřejné hromadné dopravy ve Zlíně už ani neumíme představit,“ konstatoval Novák.

Pokračováním trendu podpory elektrické hromadné dopravy ve Zlíně a Otrokovicích bude v letošním roce také pořízení dvou nových trolejbusů, které budou vybaveny pro kratší nezávislou jízdu mimo trolejové vedení (do 12 kilometrů) místo dieselagregátem trakčními bateriemi. Ty se budou během jízdy pod trolejovým vedením opět dobíjet.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x