Údaje z dotazníkového šetření mají pomoci vylepšit systém, kterým je dětem prezentována nabídka dalšího vzdělávání a její návaznost na budoucí zaměstnání. „Snažíme se lépe propojit školy s praxí. Aby žáci věděli, jaké jim trh práce nabízí možnosti. To jim může pomoci nejen při výběru střední školy či učiliště, ale také je nasměrovat ke konkrétnímu oboru či dokonce zaměstnavateli. Uvědomujeme si, že město i celý region potřebuje pro svůj rozvoj kvalifikované zaměstnance,“ vysvětlila radní Lenka Horáková, která se projektem zabývá.
Šetření se uskutečnilo na 13 základních školách ve Zlíně. Dotazníky vyplnilo 268 žáků, 13 ředitelů a 12 výchovných poradců. Z výsledků například vyplynulo, že hlavním zdrojem informací o nabídce středních škol je pro žáky internet (76 procent), důležitým zdrojem jsou i kamarádi (29 procent) a osobní návštěva těchto vzdělávacích zařízení (22 procent).
„Rozhodující vliv na výběr však mají rodiče, zejména matky, a to ve 44 procentech případů. Žáci dále hodně dají na své táty a výchovné poradce, ovlivňují je i jejich koníčky,“ sdělila Lenka Horáková. „Bohužel ale pouze 29 procent žáků uvedlo, že má dostatečné a kvalitní informace o trhu práce a povoláních, ve kterých mohou najít uplatnění,“ doplnila radní.
Z dotazníkového šetření vyplynuly návrhy na zlepšení celého systému. Podle ředitelů škol by například pomohlo navýšení počtu exkurzí do firem. Účastnit by se jich měli podle nich nejen žáci, ale také jejich rodiče a kariéroví poradci. V tomto směru respondenti ocenili již realizovaný Den řemesel, který umožňuje žákům seznámit se s pracovním prostředím konkrétních firem.
Radnice nyní bude se závěry dotazníkového šetření pracovat. „Těch podnětů je hodně. Určitě se pokusíme nastavit užší spolupráci mezi školami a firmami, zkvalitnit vzdělávání výchovných poradců nebo rozšířit spolupráci s rodiči žáků. Ve spolupráci s dalšími institucemi přichází v úvahu i zřízení Centra kariérního poradenství pro Zlínský kraj,“ konstatovala radní.