Hejtmanství se chce zasadit o snížení nehodovosti ve Zlínském kraji

ZLÍNSKÝ KRAJ - Zlínský kraj dlouhodobě zaujímá nelichotivé umístění mezi 14 českými a moravskými kraji v počtu dopravních nehod a hejtmanství se hodlá zasadit o to, aby byly statistiky přívětivější. Serveru Zlin.cz to oznámila mluvčí krajského úřadu Renata Janečková.

V loňském roce se Zlínský kraj ocitl na 13. příčce v mezikrajském srovnání, protože na silnicích zemřelo 41 lidí a 167 lidí bylo při dopravních nehodách vážně zraněno. Přitom podle krajské strategie bezpečnosti by v roce 2020 nemělo na silnicích Zlínského kraje zemřít více než 17 lidí a podle odhadu dopravních specialistů je možné i počet havárií s vážnými následky snížit na 137.

„Intenzivně hledáme se všemi organizacemi a partnery v regionu způsob, jak současný nepříznivý trend změnit. Proto jsem velmi rád, že se nám podařilo navázat systematickou spolupráci s Policií České republiky, s Ředitelstvím silnic Zlínského kraje, s Ředitelstvím silnic a dálnic, s městy, obcemi a s dalšími partnery na společném vytváření podmínek pro bezpečnější provoz. Ačkoliv statistiky nehodovosti nejsou optimistické, byla již realizována řada významných investičních akcí i dalších důležitých opatření, která by měla vést k významnému zlepšení situace,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Kučera.

Mezi tato opatření patří i zlepšení bezpečnosti v místech, kde dříve vznikaly časté tragické dopravní nehody. Je to například křižovatka u Bezměrova, která je nyní řešena jako okružní. Dále bylo na silnicích v majetku Zlínského kraje provedeno kolem 70 investičních akcí za 3,2 miliardy korun z evropských dotací – rekonstrukcí jednotlivých silničních úseků, které v součtu měří přibližně sto kilometrů.

„Během minulého roku jsme přijali dvě nová zásadní opatření: Jednak jsme vyhodnotili jako zcela nezbytné, aby všechny složky podílející se na bezpečnosti provozu v kraji důkladně a systematicky koordinoval manažer BESIP, který začal pracovat na Odboru dopravy krajského úřadu. Zároveň jsme významně zvýšili finance na zajištění bezpečnosti v obcích a městech, protože nejohroženějšími účastníky provozu jsou chodci a cyklisté. Dotační tituly, které kraj k těmto účelům nyní poskytuje, mohou razantně zlepšit bezpečnost právě v obcích, kde často dochází k vážným dopravním nehodám,“ doplnil Kučera.

V souvislosti s problematikou bezpečnosti na silnicích se chystá také seminář pro obce s rozšířenou působností. „Zástupci samospráv si na něm budou moci sdělit své zkušenosti a zároveň získají informace o krajem vypisovaných dotačních programech,“ řekl Martin Štětkář, který má v rámci Krajského úřadu Zlínského kraje koordinaci aktivit BESIP nově na starosti.

Podle policie se na tragické statistice nehod ve Zlínském kraji v loňském roce fatálně podepsaly letní prázdniny. Mezi 41 usmrcenými na silnicích Zlínského kraje bylo loni 15 chodců a sedm cyklistů. Tito nejohroženější účastníci silničního provozu často doplatili na to, že nebyli pro řidiče dostatečně viditelní.