Mezi problémy mládeže ve školách patří vulgarismy, kouření i záškoláctví

ZLÍNSKÝ KRAJ – Výsledky mapování rizikového chování ve školách a školských zařízení Zlínského kraje zveřejnil portál věnovaný problematice školství a vzdělávání www.zkola.cz. Mezi časté problémy patří vulgarismy, kouření a záškoláctví, sdělila serveru Zlin.cz mluvčí hejtmanství Renata Janečková.

Výsledky vzešly z dotazníkového šetření, které provedli pracovníci odboru školství zlínského krajského úřadu ve školách a školských zařízení kraje. „Celkem se vrátilo 224 vyplněných dotazníků, což je 67 procent návratnost,“ uvedla Janečková.

Nejvíce se školy ve školním roce 2015/2016 potýkaly s vulgarismy, které tvořily 48 procent. „Celkem 21 procent mělo kouření a záškoláctví 11 procent. Problematické je i nadále požívání alkoholu žáky a studenty, které je v pěti procentech případů. Je častější než užití drog, které je ve dvou procentech,“ vyjmenovala Janečková.

Ve čtyřech procentech se objevuje i šikana a ve dvou procentech kyberšikana. „Jevy v dotazníku označené jako rizikové chování jsou zastoupené v pěti procentech. Tuto skupinu představují například poruchy příjmu potravy, vandalismus, sebepoškozování, homofobie, ničení majetku a podobně,“ řekla Janečková.

Výskyt některých problémů se podařilo snížit. „Co můžeme považovat za pozitivní, je fakt, že problém kouření, konzumace alkoholu nebo třeba záškoláctví se ve srovnání s minulými roky podařilo omezit. Znepokojivá jsou naopak zjištění týkající se výskytu vulgarismů. Závažným problémem, kterému je obecně potřeba věnovat pozornost, je šikana a kyberšikana. Tento jev je těžké kvantifikovat, protože do značné míry zůstává skrytý,“ uvedl radní pro školství Petr Navrátil.

Zlínský kraj vynakládá podle mluvčí na prevenci rizikového chování dětí a mládeže nemalé finanční prostředky. „V roce 2016 je k těmto účelům jen v oblasti školství, když nepočítáme podporu neziskového sektoru, vyčleněná částka ve výši jednoho milionu korun. Díky těmto dotacím řada škol pořádá kvalitní preventivní programy, které mají vliv na vytváření příznivé atmosféry v třídních kolektivech,“ dodal Navrátil.

Podle něj lze problém šikany minimalizovat, pokud je škola schopná vytvořit zdravé mezilidské prostředí vzájemné úcty a přátelství a mají-li děti možnosti sportovního vyžití nebo jiných volnočasových aktivit. „Proto velmi apelujeme na ředitele škol, aby oblasti prevence věnovali odpovídající pozornost,“ dodal Navrátil, který byl v minulosti řadu let ředitelem slavičínské základní školy.