Městští silničáři mají na starost zhruba 250 kilometrů místních komunikací, bezmála 150 kilometrů chodníků, množství parkovišť, točny či zastávky pro vozy městské hromadné dopravy a další plochy.
Technické služby Zlín mají pro zimní údržbu silnic a velkých ploch k dispozici čtyři nákladní automobily s radlicí a posypovou nástavbou. Především na údržbu chodníků je pak určeno sedm menších vozů, které jsou navíc vybaveny kartáči. Na boj se sněhem jsou připraveny i dva malotraktory, dva traktory, dva nakladače či další velký nákladní vůz s radlicí. „Vesměs jde o stroje, jejichž modularita umožňuje celoroční provoz. Přechod na zimní období pak spočívá ve výměně nástavby pro posypový materiál či instalaci radlice,“ vysvětlil ředitel Technických služeb Zlín Jakub Černoch.
Ne všechny komunikace na území města ale udržují Technické služby. Zajištění sjízdnosti vždy leží na bedrech toho, kdo příslušnou silnici vlastní. Údržbu hlavních tahů, v případě Zlína jde o třídu Tomáše Bati, si objednává přímo stát, u silnic druhé a třetí třídy pak kraj. „Město prostřednictvím Technických služeb Zlín odpovídá za stav místních komunikací. Těch je letos v plánu zimní údržby 252 kilometrů a jsou rozděleny do tří kategorií důležitosti,“ vysvětlil Jakub Černoch.
Do prvního pořadí je zařazeno více než 42 kilometrů. Pro pracovníky technických služeb to znamená zajistit sjízdnost do čtyř hodin od doby, kdy dojde ke zhoršení podmínek. Pro druhé pořadí je limit stanoven na 12 hodin. Na zbývající komunikace vyrazí stroje až po ošetření ulic zařazených do prvních dvou kategorií. „Tyto lhůty se ale nepočítají, obrazně řečeno, od první vločky, ale od doby, kdy dojde ke skutečnému zhoršení sjízdnosti. Představa, že ulice budou trvale suché a čisté je v našich klimatických podmínkách nereálná,“ dodal vedoucí zimní údržby Jiří Balajka.
Celkem 150 kilometrů chodníků a k tomu 269 zastávek, které jsou jejich součástí. I tyto plochy musejí Technické služby Zlín během zimy udržovat. Rovněž chodníky jsou rozděleny do kategorií, u kterých jsou odlišné lhůty pro odstraňování závad ve schůdnosti. U prvního pořadí je to 12 hodin, u druhého 36 hodin a třetího pak 72 hodin. U zastávek je situace obdobná. „Lhůta běží od momentu, kdy ustane sněžení. U chodníků zařazených do prvního a druhého pořadí udržujeme schůdnost v pruhu s minimální šířkou jeden metr, ve čtvrtém pořadí s ruční údržbou potom v šířce půl metru,“ doplnil Jiří Balajka.
Chodníky jsou primárně ošetřovány odstraněním sněhu odmetením nebo shrnutí stranou při současném posypu inertním materiálem. Sůl či jiný chemický rozmrazovací materiál se používá jen v odůvodněných případech, například u chodníků ve svahu či na schodištích.
Pracovníci Technických služeb Zlína navíc po celém území města umístí posypové kontejnery. Je jich přes sedm stovek, přičemž k zastávkám městské hromadné dopravy jsou přednostně dodávány ty největší s objemem 550 litrů. Na další místa pak mohou být dodány jednorázové pytle s posypovým materiálem.
Součástí přechodu na zimní údržbu je v rámci Technických služeb Zlín i zřízení dispečinku se stálou zimní pohotovosti. Na ni se mohou obracet i občané města se svými připomínkami či postřehy. Dostupná je na telefonním čísle 604 220 277.