Odstavená a zjevně nepoužívaná auta, která jen blokují parkovací místa, jsou trnem v oku nejednoho motoristy. Za posledních pár měsíců se Zlínu podařilo několik těchto vraků skutečně odstranit, i když celý proces je poměrně složitý. Naposledy šlo o Škodu Felicii, která stála v ulici B. Smetany ve Zlíně – Malenovicích. Další odtah by se měl uskutečnit v nejbližší době. „Bohužel, pozice města není v těchto situacích jednoduchá. Majitel komunikace, tedy například město, kraj či stát, může nechat auto odstranit pouze v případě, že splňuje definici vraku. A ta je velmi přísná,“ vysvětlil Fabián.
Jak upozornil referent Odboru koncepce a realizace dopravních staveb zlínské radnice Petr Hlaváč, vozidlo, které někde dlouhodobě stojí například s vypuštěnými pneumatikami, není automaticky vrakem, a to bez ohledu na to, zda má registrační značku či nikoli.
Definicí vraku se zabývá zákon o pozemních komunikacích. Podle něj je vrakem auto, které je trvale technicky nezpůsobilé provozu a není opatřeno registrační značkou, nebo je zjevně trvale technicky nezpůsobilé provozu. Krajský úřad Zlínského kraje vydal k této problematice metodické pokyny s bližším popisem a zde se mimo jiné uvádí, že absence registrační značky či propadlá STK nemůže být považována za trvalou technickou nezpůsobilost.
„Za trvalou technickou nezpůsobilost lze považovat pouze takovou, jejíž obnovení by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce vozidla – to je například chybějící části hnacího agregátu či výrazné poškození karoserie havárií a podobně,“ upřesnil Petr Hlaváč. Většina vozidel, na které občané Zlína upozorňují, však dle výše uvedeného zákona vrakem nejsou a Odbor stavebních a dopravních řízení magistrátu tedy nemůže zahájit správní řízení. Zákon totiž počítá i se situacemi, kdy může být majitel auta například dlouhodobě hospitalizovaný nebo ve výkonu trestu odnětí svobody.