Banány jsou z hlediska objemu férového obchodování v porovnání s kávou a čajem stále spíše okrajovou komoditou, z hlediska své velké popularity však do budoucna představují zajímavý segment obchodu.
Akce v Kroměříži se zúčastnily desítky školáků z prvního i druhého stupně kroměřížských základních škol. Po přivítání účastníků, kterého se ujali ředitel hotelové školy Petr Hajný a místostarosta Kroměříže Pavel Motyčka, následovala prezentace Věry Kadlecové, která interaktivní formou vysvětlila přítomným smysl fair trade a jeho konkrétní pozitivní dopady na místní pěstitele v zemích původu.
Druhou část akce zatraktivnily ukázky kulinářské dovednosti studentů spojené s ochutnávkou výrobků. Posluchači tak mohli ochutnat například banánovou roládu se šlehačkou, banánové pyré s čokoládou nebo banánové indiánky. Všechny připravené pokrmy byly připraveny z fairtradového ovoce, které pro tuto akci bylo speciálně objednáno. Účastníci se tak mohli přesvědčit o tom, že fairtradové ovoce chutná minimálně stejně tak dobře jako to běžné.
Problematika obchodování banánů má svůj hlavní kořen v cenové politice maloobchodních řetězců, které na nízké ceny tohoto oblíbeného ovoce lákají spotřebitele. Řetězcům se ovoce vyplatí prodávat s menší marží, protože cenu banánů si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě. Tlak řetězců se však neúměrně přenáší na dodavatele a pěstitele, kteří mu musejí čelit úsporami na mzdách pracovníků. Nízká cena banánů tak neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje.