„V souvislosti s úsporami lze uvažovat také o rozšíření provozu MHD do vybraných místních částí Kroměříže. Rád bych, aby se tím na podzim zabývala městská rada,“ doplnil Němec.
MHD ve městě provozují Kroměřížské technické služby (KTS). Podle jednatele Petra Sedláčka autobus na naftu spotřebuje na 100 kilometrů přes 42 litrů paliva, které společnost nakupuje v průměru za 24,30 korun za litr bez DPH. Autobus na CNG spotřebuje na stejnou vzdálenost asi 33,4 kilogramu stlačeného zemního plynu, který KTS kupují za zhruba 19,60 korun za kilogram. Sto kilometrů autobusem na naftu tak vyjde asi na 1020 korun, na CNG 655 korun.
Podle Sedláčka ale nelze očekávat, že by se konečná úspora pohybovala v desítkách procent. „Provoz je sice levnější o zhruba 40 procent, ale na druhou stranu jsou vyšší pořizovací náklady na autobusy na CNG, platí se revize tlakových nádob a častější je výměna olejů. Celkové provozní náklady budeme vyhodnocovat až po roce,“ uvedl Sedláček. KTS má k dispozici studii, která srovnala desetiletý provoz autobusu na naftu a na CNG.
„Autobus na CNG z toho vyšel o něco lépe. Nezanedbatelným aspektem je však také ochrana životního prostředí, autobusy na CNG jsou k němu o hodně šetrnější,“ dodal místostarosta Marek Šindler. V budoucnu bude hrát roli i vývoj cen paliv a jejich daňové zatížení.
Kroměříž bude podle starosty v obměně vozového parku pro MHD v dalších letech pokračovat. Ráda by tak činila s podporou evropských dotací. Na podzim příštího roku by měly být pořízeny další dva autobusy. Pokud by KTS dotaci nezískaly, plánují koupi alespoň jednoho nového autobusu. KTS mají nyní dva nové vozy Iveco, sedm autobusů značky Volvo a jednu asi 15 let starou Karosu. Průměrné stáří vozidel kroměřížské MHD se pohybuje kolem devíti let.