Povodí Moravy bude pokračovat v opravách opevnění Baťova kanálu

ZLÍN – Povodí Moravy bude pokračovat v opravách opevnění Baťova kanálu. Bude tak pro turisty bezpečnější a na své osmdesáté narozeniny, které připadají na příští rok, omládne, řekl serveru Zlin.cz mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař. Práce budou na vybraných úsecích zahájeny už začátkem či v polovině září a dotknou se tak části letošní sezony. Září totiž bývá na Baťově kanále oblíbené a provozovatelé půjčoven lodí a dalších služeb na vodní cestě tak přijdou o část tržeb.

Podle Chmelaře Povodí Moravy musí respektovat podmínky práce v chráněném území a současně správce vodní cesty nechce ohrozit začátek další, jubilejní sezony. Už od 4. září tak bude kanál kvůli čištění nánosů a opravě opevnění vypuštěn v úseku Vnorovy – Strážnice. „Rozsáhlou opravu opevnění a nezbytné navazující práce provedeme v rekordně krátké době tak, aby se nedotkly další plavební sezony a současně respektovaly všechny podmínky umožňující práce v chráněném území Natura 2000,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Oprava opevnění břehu je plánována i na 1,5 kilometru dlouhém úseku ve Vnorovech směrem k Veselí nad Moravou a v severní části úseku Huštěnovice – Babice, který bude částečně uzavřen po 12. září. Práce si vyžádají celkové náklady ve výši téměř 41 milionů korun. „Opravy budou financovány ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ dodal Chmelař. Opravy by měly být dokončeny do 15. dubna příštího roku. Plavba v úsecích, které se opravovat nebudou, bude probíhat do konce sezony, tj. do 10. října 2017 včetně.

Oprava břehů vodní cesty je nutná. Jejich stav se navíc zhoršil po minulé zimě, kdy jim uškodily extrémní mrazy a pohyb ledových ker. „Všichni uživatelé vnímají, že opravy původního opevnění jsou opravdu nezbytné, výsledkem bude bezpečnější a bezstarostnější plavba, což uvítají nejen návštěvníci Baťova kanálu. Minulý týden jsme informaci o blížících se opravách všem dopravcům připomněli,“ doplnil Gargulák.

Baťův kanál loni přivítal kolem 90 000 lidí. Roste i počet lodí přepravených plavebními komorami. Zatímco v roce 2013 jich bylo 2195, v minulém roce správa vodní cesty napočítala téměř o 1000 lodí více. Baťův kanál vznikl ve 30. letech minulého století pro přepravu lignitu. Je dlouhý zhruba 50 kilometrů. V budoucnosti by se měl díky nové plavební komoře v Rohatci prodloužit do Hodonína a díky komoře v Bělově i do Kroměříže. Chystají se i nové přístavy.