Producenti rajčat zakládají vlastní odbytovou organizaci Čerstvě utrženo

ZLÍNSKÝ KRAJ – Producenti rajčat v České republice zakládají svoji vlastní odbytovou organizaci Čerstvě utrženo. Cílem družstva je snaha dosáhnout optimálních obchodních podmínek pro pěstování ovoce a zeleniny a upevnění svého postavení na trhu. Tím hlavním impulsem pro vytvoření společenství nezávislých pěstitelů byla touha vrátit na pulty našich prodejen české ovoce a českou zeleninu s opravdovou chutí a čerstvostí, řekla serveru Zlin.cz řekla Monika Zábojníková, která má v projektu na starost marketing a komunikaci.

Nově založené družstvo má momentálně čtyři členy – farmy ve Velkých Němčicích, Smržicích, Mutěnicích a ve Velkých Bílovicích. Nyní se zaměřují na skleníkovou produkci rajčat ze segmentu cherry odrůd, ale i na další polní zeleninu. První produkce se pod značkou Čerstvě utrženo podle Zábojníkové objeví v regálech českých obchodních řetězců na přelomu roku 2017 a 2018. Dodávky mají být celoroční.

„Vystupovat na trhu pod společnou značkou s sebou přináší mnoho výhod. Společně budeme na základě zájmu zákazníků plánovat, co budeme pěstovat, společně budeme silnější při vyjednávání o podmínkách s obchodními řetězci, společně budeme lépe nakupovat, společně budeme dělat marketing a společně budeme sdílet zkušenosti při pěstování,“ uvedl člen představenstva odbytové organizace Čerstvě utrženo Jiří Stodůlka.

Příkladem dobré praxe je pro české producenty fungující sdružení pěstitelů rajčat na Slovensku. V rámci odbytové organizace OVOZELA pokrývají svojí produkcí téměř polovinu z celkové produkce slovenských rajčat. Odbytová organizace Čerstvě utrženo plánuje v dlouhodobém horizontu zvyšovat produkci zeleniny a ovoce. „Přestože má Česká republika vynikající klimatické podmínky pro pěstování ovoce a zeleniny, jsme na posledním místě v produkci ovoce a zeleniny na obyvatele ze všech států Evropské unie,“ dodal Stodůlka.

Podle Zábojníkové zákazníci nákupem českých potravin podporují českou ekonomiku. „Dnešní zákazníci mají více znalostí a jsou náročnější. Stále více lidí bude preferovat při svých nákupech potraviny, které jsou čerstvé, chutné, kvalitní a byly vyrobeny v blízkosti jejich bydliště. Některé obchodní řetězce ale nechtějí svým zákazníkům identitu farmářů prozradit a nutí pěstitele dodávat rajčata v obalech pod svými privátními značkami,“ uvedla Zábojníková.

Dodala, že zákazníkovi orientaci při nákupu usnadní česká vlajka, logo Čerstvě utrženo a sdělení na obalu, kdo a kde rajčata vypěstoval. „Právě zachování identity jednotlivých farmářů při budování společné značky vnímáme jako velmi podstatný aspekt komunikace. Naši farmáři se nebojí jít s kůží na trh a zaručit se za kvalitu svého výrobku na obalu vlastnoručním podpisem i fotografií,“ uzavřela Zábojníková.