Z ulic Zlína už zmizela téměř dvacítka vraků a odtah dalších se chystá

ZLÍN - Odstavená a zjevně nepoužívaná auta, která jen blokují parkovací místa, jsou trnem v oku nejednoho motoristy a žádosti občanů, aby město tyto vraky odstranilo, se neustále množí. Za poslední více než rok se městu Zlín podařilo několik těchto vraků skutečně odstranit, serveru Zlin.cz to sdělil Lukáš Fabián z tiskového oddělení magistrátu.

V součtu roku 2017 a prvního čtvrtletí roku 2018 jde o téměř dvacítku odstavených vozů, které již nehyzdí zlínské ulice. Pozice města není v těchto situacích jednoduchá. Majitel komunikace, tedy například město, kraj či stát, může nechat auto odstranit pouze v případě, že splňuje definici vraku. A ta je velmi přísná.

„Vozidlo, které někde dlouhodobě stojí např. s vypuštěnými pneumatikami, není automaticky vrakem, a to bez ohledu na to, zda má registrační značku či nikoli,“ popsal úskalí zákona Petr Hlaváč, referent Odboru koncepce a realizace dopravních staveb magistrátu.

V roce 2017 tak Odbor koncepce a realizace dopravních staveb zprostředkoval odstranění šesti vraků. Odtah dalších čtyř aut zajistil Odbor životního prostředí a zemědělství. Letos už Odbor koncepce a realizace dopravních staveb zajistil téměř deset odtahů.

Definicí vraku se zabývá zákon o pozemních komunikacích. Ten stanoví, že vrakem je vozidlo, které je trvale technicky nezpůsobilé provozu a není opatřeno registrační značkou, nebo je zjevně trvale technicky nezpůsobilé provozu.

Krajský úřad Zlínského kraje vydal k této problematice metodické pokyny s bližším popisem a zde se mimo jiné uvádí, že absence registrační značky či propadlá STK nemůže být považována za trvalou technickou nezpůsobilost.

Většina aut, na která občané upozorňují, však dle výše uvedeného zákona vrakem nejsou a Odbor stavebních a dopravních řízení magistrátu tedy nemůže zahájit správní řízení. Zákon totiž počítá i se situacemi, kdy může být majitel auta například dlouhodobě hospitalizovaný nebo ve výkonu trestu odnětí svobody.